Близо 2.5 млрд. лв. са раздадени при управлението на ГЕРБ на пътни фирми за прикрито възлагане на строителство на пътища, което е станало по договори за текущ ремонт и поддръжка (ТРП) на пътища, с което са нарушени множество закони и правила. Това е основният извод в доклада на междуведомствената работна група между Министерството на финансите (МФ) и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), която беше сформирана преди няколко месеца, за да провери договорите на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за ТРП за периода 2018 - 2021 г. при управлението на третото правителство на Бойко Борисов. Това обяви министърът на финансите Асен Василев на пресконференция по темата.

Междуведомствената комисия е преценила, че тези действия при предишното управление представляват съставомерни деяния по смисъла на Наказателния кодекс, като Василев обяви, че докладът ще бъде изпратен на прокуратурата, а също така ще бъде сезирана Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК). Докладът ще бъде предаден и на Народното събрание.

По думите на финансовия министър в доклада са описани случаи на завишени цени в договорите за ТРП и намекна за облагодетелствани фирми. "Ако АПИ се беше придържала към ТРП, нямаше да сме в този казус. Реално нарушението на Закона за обществените поръчки (ЗОП) се дължи на прикрито строителство на пътища. Самото това възлагане на строителство е нарушение на ЗОП. Допустимото надвишаване на договорните стойности е до малко над 1 млрд. лв. (до 50 процента), а те са над 3.4 млрд. лв.", уточни Василев и подчерта, че всичко е било нагласено, за да се обслужат нечии интереси и е имало "умисъл".

Министърът на финансите уточни, че комисията е проверила 34 договора за ТРП на стойност около 757 млн. лв., сключени за период от 5 години (до 2023 г.), които с допустимото надвишаване стигат до малко над 1 млрд. лв.

Около 80% от възлаганията нямат задължителните "законови атрибути". Защо е правено това? Защото ако 2.4 млрд. лв. са били разходвани законно, това означава да се възлага обществена поръчка, да има гаранции и др., а не да се прави "ремонт на ремонта на ремонта". "Това са незаконни поръчки", настоя Василев.

Той даде примери за съмнителни срокове между проектиране и възлагане на строителство, като в някои случаи възлагането на строителството е предхождало проектирането с около три месеца. В доклада е анализиран конкретен проект за ремонт на път в Смолянска област - стойността му е около 45 млн. лв. Строителството е било възложено на 28 август на 2020 г., а проектирането - на 5 ноември 2020 г., докато при законово протичане на процедурата последователността следва да е точно обратната. "С машина на времето сме се върнали с три месеца назад, за да възложим реалното строителство. Това не е единичен случай, такива случаи има десетки", отбеляза финансовият министър и даде още един пример, при който проектирането и строително-ремонтните работи са възложени в един и същи ден.

Ремонтът на пътя Кърджали-Асеновград също беше даден като пример от Василев за злоупотреба с публични средства чрез завишаване на максималните единични цени. ''За ремонт на пътя има започната обществена поръчка, тъй като идеята е проектът да бъде финансиран с 28 млн. лева. Процедурата обаче е прекратена поради липса на финансиране, след което същото задание е възложено, но този път през ТРП на стойност 51 466 000 лев", уточни финансовият министър, като в тази поръчка има подмяна на водопровод от 6 метра за 1 млн. лв.

Ремонти на магистралите "Хемус" (по-конкретно ремонт на виадукта на 34 км) и "Тракия" според Василев също са в нарушение. За проектиране са насрочени 1 млн. лева. За да се оправдаят тези пари, трябва да има екип от 82 проектанти, които да работят 62 работни дни как да бъде направен ремонта на "Тракия" и това е заложена реална стойност, като в количествената сметка пише, че са положени над 40 000 часа труд.

Едни и същи ремонти в различни части на България се изпълняват за драматично различни средства. За пример министърът на финансите даде ремонт на третокласен път между Полски Тръмбеш и село Обединение за 831 000 лв. на километър, докато за ремонт на пътя Шабла - Каварна, който е отново третокласен, са дадени 1.325 млн. лв. на километър.

По-рано премиерът Кирил Петков каза във връзка с този проблем, че темата Северна Македония е била вкарана днес в парламента днес, за да отклони вниманието от заключенията на междуведомствената комисия. Той също спомена сумата 2.5 млрд. лв. да незаконно строителство на пътища.

"Тези пари трябваше да бъдат платени през увеличението на бюджета, което Министерството на регионалното развитие поиска", каза Петков. Както е известно, МРРБ се управлява от министър, излъчен от "Има такъв народ" - Гроздан Караджов. Една от причините наред с темата Северна Македония лидерът на партията Слави Трифонов да оттегли подкрепата си за управляващата коалиция е отказът поисканите пари от МРРБ да бъдат дадени.

От своя страна Гроздан Караджов коментира думите на Кирил Петков, че той приемал "фантазията за реалност и не за първи път обърква разни неща".

Дневник