Държавите от ЕС могат да събират само данните за пътниците на авиокомпаниите, които са строго необходими за борба с тежката престъпност и тероризма. Това реши във вторник Съдът на ЕС, който забрани използването на машинно обучение на програмите за събиране и обработка на данните.
Директивата за регистриране на имената на пътниците (PNR), приета през 2016 г., позволява на служителите на полицията и правораздавателните органи да имат достъп до данните за пътниците за полети до и от ЕС, за да се борят с тежки престъпления и да поддържат сигурността в съюза от 27 държави.
Правозащитните групи обаче заявиха, че запазването на данни дори от правоприлагащите и други органи е навлизане в личното пространство и неоправдано посегателство върху основните права на поверителност и защита на данните.
През 2017 г. Белгийската лига за човешки права (LDH) и други правозащитни групи оспориха PNR в белгийски съд, заявявайки, че се позволява събирането на твърде много данни и това може да доведе до масово следене, дискриминация и профилиране.
Впоследствие съдът потърси мнение от базирания в Люксембург Съд на Европейския съюз (CJEU).
"Съдът счита, че зачитането на основните права изисква правомощията, предвидени в Директивата за PNR, да бъдат ограничени до това, което е най-необходимо", казват от CJEU.
Съдиите обясняват, че PNR трябва да бъде ограничена до терористични престъпления и тежки престъпления, имащи обективна връзка, дори и тя да е само косвена, с превоза на пътници по въздух.
Съдът на ЕС заяви, че разширяването на PNR за полети вътре в рамките на ЕС трябва да бъде разрешено, само ако е строго необходимо и е открито за преразглеждане от съд или независим административен орган.
"При липсата на действителна и настояща или предвидима терористична заплаха, пред която е изправена държава членка, правото на Съюза не допуска национално законодателство, което предвижда предаването и обработването на PNR данни за полетите в рамките на ЕС, както и за превозите, извършвани с други средства в Съюза", казаха съдиите.
Съдът на ЕС също така каза, че технологията с изкуствен интелект в системите за самообучение (машинно обучение) не може да се използва при събирането на данни за пътниците на авиокомпаниите.
Има проблем и в начина, по който се преценява доколко ефективна е цялата система:
"Предвид честотата на грешките, присъща на такова автоматизирано обработване на PNR данни и доста големия брой "фалшиви положителни" резултати, получени вследствие на прилагането му през 2018 г. и 2019 г., годността на системата, установена с Директивата PNR, да осигури постигането на преследваните цели зависи основно от доброто функциониране на проверката на положителните резултати, получени при това обработване, която ЗДП извършва впоследствие чрез неавтоматизирани средства."
Дневник
Коментари
Добави коментар