Приключило е пазарното проучване за новите български влакове, скоро предстои Министерството на транспорта да обяви обществени поръчки за 1.7 млрд. лева за доставката на влакове.

Това е най-голямата задействана поръчка по Плана за възстановяване и устойчивост. Получени са 32 индикативни предложения, уточниха от транспортното ведомство.

От министерството посочват, че подобен тип пазарно проучване се провеждало за пръв път, като целта му е да се постигне максимална прозрачност и ефективност при изразходването на обществен ресурс, както и да се привлекат за участие най-добрите български и международни компании.

"Ще се възползваме в пълна степен от възможностите, които ни дава Законът за обществените поръчки, за да придобием най-модерните и сигурни влакове и оборудване при най-добри условия - и като цена, и като технологии", увери транспортният министър Николай Събев.

Индикативни предложения са подали едни от най-големите световни производители и доставчици на влакове и бордово оборудване: Alstom, CAF, Hyundai Rotem, PESA Bydgoszsz, Siemens Mobility, Skoda Transportation, Stadler Rail, FPS Poznan Fabryka Pojazdow Szynowych, KONCAR-Electric vehicles Inc., Thales, Talgo, Express Service, Vossloh Locomotives GmbH, CZ LOKO a.s. и CRRC Corporation Limited.

От Министерството на транспорта уверяват, че до средата на 2026 г. се очаква България да има обновени влакове от най-ново поколение.

Уточнява се, че същият подход ще бъде приложен от Национална компания "Железопътна инфраструктура" и за двата проекта на компанията, одобрени по Плана за възстановяване и устойчивост. Те са за изграждане на интермодален терминал в Русе и за внедряване на второ ниво на Европейската система за управление на железопътния трафик (ERTMS) в жп участъка Русе - Каспичан.

Дневник