Европейският съюз трябва да е по-активен в противопоставянето на руската пропаганда, а не само да събира информация и да анализира данни. Това заяви в Европейския парламент вицерезидентът за ценностите и прозрачността Вера Йоурова по време на дебат за руското влияни върху екстремистки и популистки партии и политици в ЕС.
Според Йоурова никоя европейска държава не е пощадена от руската пропаганда, но тя е най-успешна в страните, където има жизнени руски проксита. Еврокомисарят каза, че проблемът засяга както крайно десни партии и политици, така и крайната левица и анархистите.
В дискусията евродепутатите дадоха много примери от своите страни на партии, които са проводници на руско влияние от двата края на политическия спектър, като част от тях предупредиха, че вече се засягат и центристки партии, включително в Швеция и Полша.
"Имаме сериозен проблем в ЕС с въздействието на екстремизма и екстремистките партии над обществото и ситуацията се влошава ежегодно, защото те използват различните кризи, през които преминава ЕС за прокарване на своите послания", каза Йоурова.
В същото време еврокомисарят призна, че Брюксел може малко да помогне, като основната работа трябва да бъде в отделните държави. Йоурова напомни, че Еврокомисията вече предложи през ноември на европейските политически партии да бъде забранено да получават дарения от чуждестранни лица и неевропейски държави, както и да се увеличи прозрачността на финансирането им. ЕС обаче няма правомощия да променя националните правила за финансиране на политически партии.
"Промяната на финансирането на европейските партии е и послание към държавите членки да затегнат режима за националните политически партии", каза Йоурова от парламентарната трибуна в Страсбург в сряда вечер.
Чешкото председателство, което е начело на Съвета на ЕС до края на годината заяви, че промяната на правилата за европейските партии е приоритет за него и че се работи по-строгата отчетност да бъде факт преди европейските избори през пролетта на 2024 г. Тя предвижда и задължение за публикуване на произхода на средствата, с които се заплащат политическите реклами по време на предизборните кампании.
Дневник
Коментари
Добави коментар