Българите са европейски лидери по четене на новини благодарение на появата им в социалните мрежи, в които са се регистрирали. Над половината (55%) посочват този канал като основното място за информиране благодарение на публикации от медии или споделяния и коментари от познати в мрежите. Почти две трети (61% при възможност да посочат повече от един отговор) от четящите новини онлайн казват, че през последните 7 дни са използвали социалните мрежи "за да следят новини и текущи събития".

Това показват данни на проучване Евробарометър, проведено онлайн във всички страни от ЕС в периода между 26 април и 11 май. Участвали са общо над 52 300 европейци, от които 1049 българи.

Но отговорите потвърждават тоталното доминиране на телевизионните канали. Запитани кои медии използват най-често, за да следят новини през седемте дни преди попълването на онлайн въпросника, 86% посочват телевизиите. При възможност за повече от един отговор следват онлайн платформи за новини (60%), платформи на социални медии и блогове (47%) и радио (34%).

Господството на телевизора като източник е характерно за всички групи в България над 25 години (от 85% до 91% при тези над 55 години). Сред тези, които са още ученици на 15 години или младежи до 25 години, този показател е 68%.

Има отделна група въпроси за това на кои новини от четените имат доверие. Водещо е доверието им (44%) към обществените телевизионни и радиостанции (вкл. техните сайтове). Близо два пъти повече от средното за ЕС (25% срещу 14%) казват, че се доверяват най-много на хора, групи или приятели, които следват в социалните мрежи или платформи за съобщения, показва още проучването. Същото е положението в доверието към други новинарски платформи, блогове, подкасти (23% срещу 11%) или "YouTube и видеоплатформи (19% срещу 10%).

Страни от ЕС, в които над половината от участниците в проучването, информиращи се онлайн, са посочили за основен източник социалните мрежи, са Малта (56%), Кипър (55%), Унгария (53%) и Гърция (50%).

В България следват:

    сайтовете на новинарски издание, вестници или телевизии (39%)
    съобщения от новинарски приложения или "мълнии" в интернет (24%)
    споделено от приятели или изпратено с директно съобщение в приложения като WhatsApp, Messenger и др. (24%)

Водещите теми на интерес (възможност за няколко отговора) в България са:

    национална политика (50%)
    финансови и икономически новини (44%)
    европейски и международни събития (39%)
    местни новини (36%)
    наука и технологии (31%)
    спорт (30%)

Огромна част от българите не плащат за достъп до новини - 74% са казали, че не го правят (при възможност за няколко отговора) и това не е най-лошият показател в ЕС. Но България е страната с най-много отговорили , че използват за това абонаменти на работодателя си или на училищна/университетска мрежа.

Дневник