В България все още няма достатъчно на брой окончателни присъди за корупция по високите етажи.

Това се казва в частта за страната ни в тазгодишния доклад на Европейската комисия за върховенството на закона в държавите членки на ЕС. Той бе огласен от Колегиума на комисарите днес в Люксембург.

Комисията препоръчва на страната ни да гарантира, че закриването на специализираното правосъдие у нас ще доведе до обрат в тази тенденция.

ЕК проявява нарастваща загриженост за функционирането на Висшия съдебен съвет (ВСС). Необходимостта от решаването на въпроса с неговия състав е от първостепенно значение, се казва още в доклада (видно се има предвид, че е съвсем микроскопична вероятността Народното събрание в срок до 3 октомври да излъчи своята квота от 11 души за новия състав на ВСС, б.р.)

ЕК продължава да бъде загрижена и заради Инспектората към ВСС (който функционира 2 години след изтичането на мандата, б.р.).

Липсата на нормално съревнование при повишаването на магистратите (в България конкурсите буксуват с години, б.р.), комбинирана с прекалено много командировки, води до риск независимостта им да бъде подкопана, се казва още в документа.

Законодателната реформа у нас премахна специализираните съдилища и осигури преназначаването на магистратите в обикновени съдилища и прокуратури, като се гарантират тяхната независимост и процесуални права, отбелязват от Брюксел (в доклада няма и дума на тревога заради закриването на спецструктурите - посочено от прокуратурата и други у нас като "правен апокалипсис", б.р.)

Остават обаче предизвикателства в цифровизирането на правосъдието.

Административното правосъдие е в добро състояние откъм ефективност.

Антикорупционната комисия продължава да извършва дейността си, като предвидените реформи имат за цел нейното преструктуриране, за да подобрят нейния капацитет по отношение на разследването случаи на корупция.

Продължава прилагането на Националната стратегия за превенция и противодействие на корупцията, както и на общите разпоредби за държавната администрация, както и на разпоредбите за специфични сектори и на механизма за деклариране и удостоверяване на сметки.

Същевременно обаче не са надлежно регулирани лобирането и защитата на свидетели, макар да има план за справянето с този проблем.

По време на пандемията от COVID-19 са идентифицирани случаи на риск от корупция, специфични за секторите на управлението и контрола на фондове от бюджета, включително на обществените поръчки.

Докладът припомня, че българското правителство се ангажира да създаде ефективен механизъм за отчетността и наказателната отговорност на главния прокурор и неговите заместници. Това би отговорило на опасенията, изразени в предишните доклади за върховенството на закона и на предшестващия ги Механизъм за сътрудничество и проверка (МСП).

Що се отнася до медиите, законодателна рамка, основана върху система от конституционни предпазни клаузи, гарантира свободата на изразяване и редакционната независимост. Продължава да буди безпокойство обаче липсата на ясна регулаторна рамка, гарантираща прозрачността на разпределянето на държавни реклами. Опасенията остават въпреки някои мерки за подобряването на тази прозрачност. Продължават дискусиите за по-ефетивно прилагане на задълженията, свързани със собствеността върху медиите.

Правната рамка гарантира независимостта на обществените медии, но тя, изглежда, е недостатъчна, смятат в ЕК. Обсъжда се преразглеждане на закона, за да бъде засилена независимостта на обществените медии и да бъдат по-подробно определени техните задължения и финансиране.

Професионалната среда на журналистите е отбелязала леко подобрение в сравнение с миналата година. Остават обаче проблеми като достъпа до обществена информация, условията за работа и т.нар. "дела шамари*, водени с цел сплашване.

Създаването на постмониторингов механизъм за наблюдение на бъдещите реформи, свързани с Механизма за сътрудничество и проверка (МСП), бележи напредък след решението на Върховния административен съд (ВАС). Парламентът прие нови правила за подобряване на законодателния процес. Прекратени са извънредните мерки, въведени заради COVID-19.

Създаден бе Съвет за развитие на гражданското общество. Целта му е подпомагане на гражданското общество чрез мерки, включващи изготвянето и прилагането на политики, покриващи самите граждански организации.

Препоръки

Комисията препоръчва България да извърши следното:

• Да гарантира навременни нормални съревнования за издигането на съдии, заа да бъде избягнато дългосрочното им преместване за заемане на вакантни постове. Трябва да бъдат взети предвид европейските стандарти за командироването на съдии;

• Да извърши законодателни поправки, насочени към подобреното функциониране на Инспектората към ВСС и избягване на риска от политическо влияние, най-вече чрез замесването на съдебни органи в избирането на членовете му;

• Да предприеме стъпки за адаптиране на съставянето на ВСС, като вземе предвид европейските стгандарти за съдебните съвети;

• Да продължи с прилагането на мерки за подобряването на интегритета на специфични сектори от държавната администрация, включително по отношение на полицията и съдебната система;

• Да гарантира, че институционните реформи в антикорупционната комисия и специализираните съдебни власти ще доведат до подобрена ефективност ва разследванията и достатъчно преследвания и окончателни присъди за корупция по високите етажи;

• Да подобри прозрачността при разпределянето на държавните реклами, най-вече при тези, договорени чрез посредници като медийните агенции.

--------------

* SLAPP - дела, са когато частни или юридически лица с големи възможности завеждат искове на огромна стойност, които продължително време тормозят и демотивират журналистите покрай работата им - дори накрая да бъдат изгубени от ищеца, б.р. на Клуб Z

Клуб Z