Министърът на транспорта Николай Събев официално одобри създаването на "Национална компания Български държавни железници" ЕАД. Преобразуването става чрез вливане на "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД и на "БДЖ-Товарни превози" ЕООД в "Холдинг Български държавни железници" ЕАД и неговото преименуване.

През февруари Събев обяви преструктурирането, като го представи като част от мащабна промяна в транспортната система на България. Той изтъкна, че от началото на 2024 г. от Министерството на транспорта смятат повече да не искат пари от държавата за това, че изпълняват договора за обществен превоз, и щели да излязат на капиталовите пазари в Европа. Иначе по думите на Събев през февруари състоянието на БДЖ беше "критично", но в следващите месеци железниците са започнали да стъпват на краката си.

Новото дружество, твърдят от транспортното ведомство, щяло да оптимизира бизнес и оперативните процеси чрез цялостна реорганизация на оперативното планиране, управление и контрол на движението на пътническите и товарните влакове.

Според Събев ефектите от преструктурирането са свързани с промяна на структурата и броя на администрацията в обединената компания, намаляване на разходите и на времето за пътуване на дълги разстояния. Сред очакваните резултати са повишаване на стандарта на обслужване и осигуряване на транспортна свързаност с европейската железопътна система. Това щяло да се отрази положително върху себестойността на предлаганата железопътна услуга за превоз на пътници и товари, ще повиши нейното качество и ще я направи привлекателна за потребителите.

"Стъпките по оздравяване на БДЖ заедно с новите влакове, които ще бъдат придобити по Плана за възстановяване и устойчивост, ще върнат на българите удобството в железопътния транспорт", увери Събев.

Дневник