В петък Европейската комисия откри процедура срещу Унгария за нарушаване правилата на единния пазар заради преференциалните цени на горивата за унгарци. Регистрираните в страната превозни средства, включително селскостопанската техника, пълнят резервоарите си на цена 60-70% по-ниска от тази за колите от всички останали 26 държави. Това е незаконна дискриминация, смятат в Брюксел.

Ако до два месеца правителството на Виктор Орбан не отговори удовлетворително, следва втора фаза от процедурата, завършваща на трети етап със съдебен иск в Съда на ЕС в Люксембург.

Това е поредният проблем, създаден от властите миналия ноември, когато въведоха преференциални цени в навечерието на парламентарните избори на 3 април, спечелени убедително от "Фидес". След последното им удължаване през май те трябва да са в сила до октомври 2022 г. Но едва ли ще издържат толкова дълго.

Основният производител и търговец на горива в страната предупреди преди дни, че през юли и август ще е особено трудно да снабдява в достатъчен обем бензиностанциите. От MOL също така неведнъж призоваха Орбан да отмени специалния режим.


Ситуацията става особено напрегната заради най-високата инфлация от две десетилетия (11.7% на годишна база през юни), като форинтът е една от най-засегнатите от поскъпването на долара валути.

В характерния си популистки антиевропейски стил Орбан каза в седмичното си интервю в петък, че ЕС "се простреля в белите дробове" с решенията за енергийни санкции срещу Русия. Всъщност той също носи вина, защото въвеждането на пределни цени за енергията за домакинствата създаде неудържим натиск над бюджета и той бе принуден да въведе извънредно положение в енергетиката и да започне да ги отменя.
 

Според икономисти на Morgan Stanley това ще добави 1.5 процентни пункта към инфлацията."Моментът на истината настъпи за Брюксел - лидерите да признаят, че са допуснали грешка и че политиката на санкции е основана на погрешни предвиждания и трябва да бъде променена", допълни той.

Всъщност неговата политика бе основана на допускането, че субсидираната енергия и намалените данъци за бизнеса ще му донесат изборна победа и той ще компенсира след това загубите за бюджета, включително с размраяване на милиардите по Плана за възстановяване. Преди вота на 3 април икономисти изчислиха, че само мярката за горивата струва 1.5 трилиона форинта (3.71 млрд. долара) и ще увеличат бюджетния дефицит. Само че парите по плана все още са замразени и не се вижда перспектива да бъдат разблокирани без мерки от Будапеща.


В понеделник Жолт Ернади, изпълнителен директор на петролно-газовата компания MOL, настоя пределните цени за горивата да бъдат отменени, защото "рано или късно" ще се образува дефицит. Той предупреди, че този режим създава "изключително опасна" ситуация, в която ценовият таван стимулира потреблението и никой не знае колко дълго ще може системата да издържи. MOL притежава най- голямата верига бензиностанции в Унгария и от ноември трябва да продава бензин А 95 на цени не по-високи от 480 форинта (1.17 евро за литър в момента). Икономисти, както и от пресцентъра на правителството, твърдят, че без правителствената намеса цената би трябвало да е двойна.

Преди няколко седмици компанията обяви, че по обектите ѝ на собствениците на леки автомобили ще се продават не повече от 50 литра на ден субсидирано гориво и всичко останало над този обем ще е на нормална цена. Една от причините е, че водачите пълнеха всевъзможни съдове с евтино гориво и MOL първо ограничи това зареждане до подходящите за това туби, а после посъветва и да се пълнят на втора сметка - при по-високата цена - от тази за резервоара (иначе всичко се плаща без субсидия).
 

Ернади каза в понеделник и това, за което от бизнеса и анализатори предупреждаваха от доста време - рафинериите няма да издържат и всъщност трябва да се пълнят запаси, а не да се разграбва всичко. През август спират за годишна поддръжка и профилактика около 65% от капацитета на рафинерията в Шажаломбата. Рафинерия на OMV в австрийския град Швехат не работи. В съседна Словакия ключова рафинерия трябва тепърва да заработи на 20 юли след ремонт.

Директорът на MOL си позволи дори да призове за готовност да се отвори стратегическият резерв с горива на Унгария. С разбирането, че същата компания ще трябва да запълни тези количества след това. През юни вече бе отпусната помощ за OMV от резерва, а австрийската компания каза, че също въвежда по обектите си предел за горивото на пределни цени. По същото време Пирошка Бакош, говорителка на MOL, каза, че обичано е през летните месеци потреблението да се увеличи с 30-40% заради отпуските и селскостопанската работа. Но заради спрелия внос тази година ситуацията е необичайно напрегната.


В края на юни правителството на Орбан одобри указ, позволяващ му да поеме надзора над петролни и газови фирми, както и топлофикациите и добива в мините и FGSZ, операторът на газопреносната мрежа и газовите хранилища. Всъщност, FGSZ се контролира от MOL. Унгария получава 85% ог газа си и 65% от петрола си от Русия.

Според Жолт Ернади в Унгария вече се играе "малко хазарт" са фиксираните цени, включително защото и заради тях практически е спрял вносът на горива, а местните рафинерии с принудени да продават всичко, което произведат. Износът е забранен.

В края на годината влизат в сила петролните санкции на ЕС срещу Русия, от които за Унгария е направено временно изключение. Властите твърдят, че имат горивни резерви за половин година.

Дневник