Агенция "Пътна инфраструктура" е изхарчила незаконно 118 млн. лева за толсистемата, показва проверка на Сметната палата. Според одитната институция пътното ведомство е избрало процедура "договаряне без предварително обявление", за да изхарчи крупната сума.

Предметът на поръчката е "Проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка за взаимодействието между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т (тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т. (електронна винетка)".

От Сметната палата са констатирали, че избраната процедура изключва на практика конкуренцията при избор на фирма в разрез с възможностите. Според АПИ поръчката е възложена чрез договаряне, защото друга компания освен избраната не може да я изпълни. Това обаче не е било съвсем така. В доклада на държавния одитор пише, че "толсистемата е проектирана и създадена като софтуер с отворен код и на възложителя АПИ са предадени изходният програмен код и техническата документация". Така на практика всяка фирма с подобен опит може да изпълни поръчката, а не само една.

Освен неправилната процедура има и второ нарушение при изчисляване на стойността на поръчката, казват от Сметната палата.

    "Не може да бъде установен с достатъчна степен на сигурност и начинът на изчисляване на прогнозната стойност - близо 118 млн. лв., и определянето на прогнозните единични цени и количества дейности", пишат одиторите.

Проверката за толтаксите беше възложена на Сметната палата от Народното събрание в края на 2020 година. При одита са били проверени общо пет процедури за възлагане на обществени поръчки.

Ето и цялото съобщение за резултатите от проверката:

Възлагането на дейности на стойност близо 118 млн. лв. без ДДС от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) чрез процедурата „договаряне без предварително обявление“ не е законосъобразно. Предметът на поръчката е „Проактивен мониторинг, експлоатационна поддръжка за взаимодействието между програмните и апаратните ресурси и надграждане с нови функционалности на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т (тол) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3,5 т. (електронна винетка)“.

Чрез избора на тази процедура АПИ възлага дейностите на конкретна фирма с аргумента, че тя няма конкуренция за изпълнение на тази обществена поръчка поради технически причини. Мотивът е, че въпросната фирма е изградила тол системата по предходен договор с АПИ. Сметната палата е установила, че тол системата е проектирана и създадена като софтуер с отворен код и на възложителя – АПИ, са предадени изходният програмен код и техническата документация. Поради това изводът на Сметната палата е, че няма основание по обективни технически причини да се приеме, че същата фирма е без конкуренция като изпълнител на дейности за мониторинг и поддръжката на тол системата и не е законосъобразен изборът на процедурата за възлагането на обществената поръчка. Не може да бъде установен с достатъчна степен на сигурност и начинът  на изчисляване на  прогнозната стойност - близо 118 млн. лв., и определянето на  прогнозните единични цени и количества дейности.

Тези действия на АПИ в нарушение на ЗОП са установени от Сметната палата при извършения одит за съответствие при сключването и изпълнението на договорите за обществени поръчки на АПИ във връзка с проектирането, изграждането и експлоатацията на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканска пътна мрежа за периода от началото на проектирането на системата до края на 2020 г.

Одитът бе възложен на Сметната палата с Решение на 44-то Народно събрание от 18.12.2020 г. След приемането на окончателния одитен доклад от институцията, той своевременно бе внесен в парламента.

При одита Сметната палата е проверила 5 процедури на възлагане на обществени поръчки по реда на ЗОП. Не е проверена процедурата за възлагане на проектирането и изграждането на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа - възлагането на този договор е извън обхвата на одита на Сметната палата, тъй като е бил проверен от Агенцията за държавна финансова инспекция по прокурорско постановление на Софийска градска прокуратура.

Нито една от проверените от Сметната палата процедури не е включена в план-графика на обществените поръчки на АПИ за съответната година, а с тях се ангажира значителен финансов ресурс на възложителя. Това се отнася и за посочената по-горе процедура „договаряне без обявление“, при която в нарушение на ЗОП и е сключен  съществен по стойност договор.

Проверено е възлагането чрез пряко договаряне и сключването на 4 договора за правни услуги, като три от тях са сключени и изпълнени от една частна фирма.

ЕС има задължителни нормативни изисквания в областта на европейските услуги за електронно събиране на такси. Сметната палата е дала препоръка да се направи анализ дали националното законодателство в тази област съответства на актовете на ЕС. Тази необходимост е установена по време на одита. Констатирано е, че по един от договорите за правни услуги АПИ е възложила на частната фирма да изготви проектите на националните законови и подзаконови нормативни актове в областта на електронното събиране на тол такси. За тази правна услуга е договорено АПИ да заплати 20% от възнаграждението на фирмата след обнародването на тези актове в Държавен вестник.

Проверени са също сключени 12 договора с директно възлагане на физически лица, свързани с дейности по изграждането и експлоатацията на електронна система за събиране на такси за ползване на републиканска пътна мрежа и с разяснителни кампании при стартирането на електронната система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа.

При проведените договори са установени съществени несъответствия с правната рамка: липсват данни по какви критерии са определени участниците, поканени за участие в договарянето; в мотивите за провеждането на една процедура не е посочена подробна обосновка за липсата на административен капацитет; при четири обществени поръчки, в профила на купувача е публикувано само ценовото предложение на избрания участник за изпълнител, не е публикувано техническото предложение, което е неразделна част от офертата и приложение към договор за обществена поръчка.

Не е осъществен адекватен мониторинг за изпълнението на сключените договори след проведени процедури чрез пряко договаряне и директно възложените договори на физически лица. Допуснати са съществени несъответствия с правната рамка, вътрешните правила и договорите. При някои от договорите с физическите лица предметът е уговорен без да са конкретизирани отделните дейности, които следва да обхваща изпълнението. При отчитане на извършената работа от изпълнителите са посочени дейности, които не са част от предмета на договорите.

Съгласно решение на Сметната палата и на основание чл. 51, ал. 1 и чл.  57 , ал. 1 от ЗСП, одитният доклад в частта му за установените нарушения на процедурите в областта на обществените поръчки се изпраща на изпълнителния директор на Агенцията по обществени поръчки, а в частта за нарушенията на Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки - на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция.

Одитният доклад е изпратен и на председателя на УС на АПИ и министъра на регионалното развитие и благоустройството.

ClubZ