С 9 гласа и едно особено мнение Конституционният съд отмени избора на председателя на КЕВР

Изборът на председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране Станислав Тодоров е противоконституционен, защото засяга съществено правната сигурност, като основен компонент на правовата държава, и е в противоречие с принципа на политическия плурализъм.

Това са, обобщени, мотивите на КС, чието мнозинство от 9 съдии обяви за противоречащ на основния закон изборът от парламента на Станислав Тодоров през февруари 2022 г. С подобни могиви ГЕРБ атакува избора пред КС, посочвайки, че промяната в правилата е попречила паритята да издигне техен кандидат, което се приема като нарушение на политическия плурализъм.

Съдиите: Промяна в законовата рамка е допустима, но да бъде ясна

С промяната на изискванията за стаж на председателя е въведена неяснота в хода на започнала вече, но неприключила, процедура за избор, без да е предвидена изрична правна норма, която да укаже кой е приложимият материален закон при развитието на тази процедура. Така депутатите са били възпрепятствани да формират ясна представа за нормативните рамки, в които могат да реализират правомощията си. Принципът за правна сигурност не означава абсолютно недопускане на промяна в действащата законодателна рамка, но правната уредба трябва да е ясна, точна и непротиворечива, се казва врешението на КС.

Недопустима непоследователност от законодателите, пише КС

При избора на Тодоров парламентът проявил "недопустима непоследователност", като е въвел в хода на процедурата изисквания, които "е нямало как да бъдат изпълнени към момента на предлагане на кандидати". Това е създало неяснотаза депутатите по кои изисквания се провежда процедурата, тъй като първоначално са прилагали старите критерии, а при оценката и финалния избор на Тодоров,са приложени новите критерии.
А правовата държава означава еднакво подчиняване на всички правни субекти на правото. Следователно законът трябва да е в състояние да ръководи поведението на всеки", казва КС.

Конституционните съдии посочват и как е трябвало да постъпи парламентът: правилното действие на парламента е било или да бъде предвидена норма в преходните и заключително разпоредби на закона, с която процедурата да бъде довършена по старите изисквания, или тя да бъде прекратена и да започне нова, която да се развие изцяло по новите правила.
в случая с Тодоров, парламентът е проявил "недопустима непоследователност", като е въвел в хода на процедурата изисквания, които е нямало как да бъдат изпълнени към момента на предлагане на кандидати. Така, според КС, е създадена неяснота за депутатите по кои изисквания се провежда процедурата, тъй като първо са прилагали старите, а при оценката и финалния избор на Тодоров, са приложени новите критерии.

"Пренебрегвайки това свое задължение, законодателят е засегнал по конституционно недопустим начин правните очаквания процедурата по избор да протече предвидимо и законосъобразно", пише още в решението. "Производството не може да се развива на всяка цена, особено ако цената за това е пренебрегване на принципа на правовата държава. В този контекст производството по избор на председател на независим държавен орган се нуждае от ефективна гаранция за спазването на правната сигурност, прозрачност, предвидимост и надеждност на процеса. Тези изисквания не са спазени при избора на председател на КЕВР, казва КС.

Нарушен е и принципът на политическия плурализъм

тъй като е било нарушено правото на всички депутати да внасят предложения за кандидатури за КЕВР, Известно е, че е била е била възпрепятствана ГЕРБ, или поне това твърди.
"В конкретния случай вследствие на промяната на правилата на процедурата, приета по волята на мнозинството в парламента, без отдаване на дължимото на доводите на политическото малцинство в него, се нарушава принципът на политическия плурализъм по начин, който поставя под съмнение демократичния процес в парламента, което е конституционно нетърпимо. Следователно оспорваното решение на Народното събрание е прието в противоречие с принципа на политическия плурализъм", пише КС.

Решението е взето с едно особено мнение - на съдия Соня Янкулова.

Известно е, че след решение №3 от 2020 г. някои решения на КС имат обратно действие , тоест отмяната действа от момента на приемането на обявения за противоконституционен акт. Обявяването за противоконституционен избора на Тодоров означава, че той не е бил председател, но това не прави невалидни всички решения на комисията, а само онези, при които неговият глас е бил решаващ.

Дневник