Правителството на Виктор Орбан опитва да намали растящият бюджетен дефицит с нови ограничения на бонусите за субсидирани горива и енергия, повече облагане печалбата на най-голямата петролна компания в страната и частична евро- и доларизация на икономиката, за да събира по-лесно приходи в чуждестранна валута.
В събота началникът на кабинета на премиера Гергели Дюлаш съобщи, че се стеснява кръгът на тези, които ще ползват горива на преференциална цена. Мярката влезе в сила незабавно, като служебни коли вече нямат право да зареждат бензин А95 и дизел на субсидирана цена от 480 форинта (малко под 1.2 евро). Мярката остава в сила само за частни лични автомобили, таксита и селскостопанска техника.
Няма нужда от някаква допълнителна регистрация - специален баркод от регистрацията на автомобила е достатъчен да се определи дали собственикът има право на евтино гориво.
Изпълнителният директор на енергийния гигант MOL, осигуряващ в момента 100% от нуждите от горива на страната, съобщи, че рафинерията край Будапеща спира работа за профилактика от понеделник. С резервите на MOL и овобождаване на 25% от петрола в държавния резерв властите искат да избегнат създаването на недостиг по бензиностанциите.
"Важно е да се отбележи, че правителството може да продължи да поддържа таван на цените на горивата от 480 форинта за потребителите на дребно", каза Дюлаш на брифинга в събота.
Но указът съдържа и решение за увеличаване от 25% на 40% специалното облагане на печалбите на MOL. Подобни мерки са в сила от месец май за банките и определени компании в опит да се съберат в бюджета около 800 млрд. форинта за компенсиране на разходите от екипа на Орбан. Дюлаш обясни, че повишената ставка за MOL ще прибере "свръхпечалбата", вливаща се от по-високите цени на горивата.
Срокът на действие на въведените през ноември преференциални цени помогна на премиера за убеителната изборна победа и бе удължаван няколко пъти, последният - до октомври 2022 г. Освен това Унгария забрани износа на горива, като ефектът от двете мерки е, че вносителите започнаха да губят интерес да продават на занижени цени, а местният производител предупреди, че без някакъв лимит, скоро няма да може да снабдява бензиностанциите. За ограничаване на част от отрицателния ефект бе въведено ограничение за 50 литра еднократно дневно зареждане, а всичко над този обем се плаща по цена, близо два пъти по-висока.
"Приемаме, че няма достатъчно горива, особено дизелово, за задоволяване на търсенето без внос по време на профилактиката на рафинерията", заяви в събота Дюлаш.
Още една фискална мярка обяви правителството в събота - позволява на компаниите да плащат данъците си в евро или долари. Според анализатори това ще спести на бизнеса разходи по превалутиране на средствата преди превеждането към унгарския фиск, а от друга страна може да увеличи притока на чуждестранна валута в момент, когато нуждите от нея нарастват, включително за погасяване на външния дълг, посочва "Ройтерс". Чехия реши миналия месец да премине към същата стъпка от 2024 г.
Орбан изключва страната скоро да се присъедини към еврозоната - нещо, което тя е длъжна да направи съгласно договора за членство в ЕС - като твърди, че така Унгария щяла да изгуби суверенитета на икономическата си политика.
Дюлаш каза в събота, че вносът на суровини, плащан с чуждестранна валута, е бил 3-3.5%, а сега е достигнал 20-21%.
Унгария все още не получава евросредства по Плана за въстнановяване, докато не изпълни условията за спазване върховенството на закона в страната. Дори да има споразумение за това през есента, парите няма да пристигнат в голям обем до края на годината.
Дневник
Коментари
Добави коментар