Досегашният екоминистър Борислав Сандов е спрял процедури на Агенция "Пътна инфраструктура" за строителство на части от лот 3.2 на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, съобщи той във "Фейсбук". Действието е вследствие на писмо от Европейската комисия (ЕК), която е поискала нова оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на проекта.
За нужда от екооценка на алтернативно трасе на магистралата природозащитници съобщиха на 20 юли.
По-рано днес доскорошният депутат от ГЕРБ Христо Гаджев написа във "Фейсбук", че са отменени разрешителни, по този начин се прекратява строителството на магистралата, изпускат се всички срокове за довършването ѝ, а България трябва да възстанови на Брюксел 1.6 млрд. лева, защото не я достроила.
Според обяснението на Сандов двете процедури влизат в нарушение на европейските изисквания, защото водят до липса на нов ОВОС и оценка на съвместимостта (ОС) и предопределят изпълнението на алтернативата, одобрена през 2017 година - тоест не спирането им пряко би довело до нарушаване на европейските директива и на условията на Европейската комисия и последващи мерки от нейна страна спрямо България.
"На 27 юли българското правителство получи писмо от службите на ЕК. В него ясно се посочва, че в изпълнение на европейските директиви ЕК очаква от българското правителство нова оценка по ОВОС и оценка за съвместимост с "Натура 2000" на АМ "Струма" за лот 3.2 в района на Кресненския пролом, като в нея пълно и равностойно се оценяват отново всички смислени алтернативи. ЕК недвусмислено подчертава, че не може да се предрешава избора на алтернативи и че службите на ЕК ще наблюдават отблизо всички действия по проекта и ще гарантират съответствието с екологичното законодателство, като вземат нужните мерки в тази посока, ако е нужно", посочва Сандов.
Заместник-министърът Тома Белев допълва, че процедурите са от 2019 и 2021 г. за частични действия на АПИ в района на Кресненското дефиле като тунели за влечуги и земноводни и дублиране на връзка на основание становище по екологична оценка от 2021 на програма "Транспортна свързаност" и писма на ЕК. На пътната агенция са дадени указания как да продължи проектирането и изграждането, без да се нарушава екологичното законодателство и без да поставят под риск финансирането на магистралата. Той обяснява, че да не се загубят европейски средства е нужно да се изготви нов ОВОС и ОС и че решението по ОВОС от 2017 година не може да се прилага.
Сандов обобщава, че от началото на мандата на правителството е заявил, че максимално бързото започване на нов ОВОС и ОС с всички смислени алтернативи извън Кресненския пролом и град Кресна е най-важното условие за ускоряване строежа на магистралата, за получаване и запазване на европейското финансиране и за предотвратяване на бъдещи наказателни процедури. Няма риск за загуба на европейско финансиране вследствие на това решение.
Дневник
Коментари
Лаура Кьовеши
На ГЕРБ и ДПС им се краде,че две не виждат!!!!
Анонимен
То вече няма какво, тия за осем месеца опоскаха това, което ГЕРБ 12 години събира.
Анонимен
Хайде да покаже и писмото, ама няма такова. Всичко са спекулации и схеми от некадърниците на просто Киро.
Анонимен
Некадърници, спряхте всички строежи, тръгнахте да проверявате документации, да обвинявате ГЕРБ във всички земни грехове, просто Киро източи цял язоовир за да се снима, да бяхте и поработили малко през последната година. И какво се оказа всъщност, след едногодишни проверки, обвинения и заплахи няма никакви нарушения, само дето през тази година никой не работеше.
ШУМ.БГ
Този коментар бе изтрит заради неспазване на Правилата