Досегашният екоминистър Борислав Сандов е спрял процедури на Агенция "Пътна инфраструктура" за строителство на части от лот 3.2 на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, съобщи той във "Фейсбук". Действието е вследствие на писмо от Европейската комисия (ЕК), която е поискала нова оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на проекта.

За нужда от екооценка на алтернативно трасе на магистралата природозащитници съобщиха на 20 юли.

По-рано днес доскорошният депутат от ГЕРБ Христо Гаджев написа във "Фейсбук", че са отменени разрешителни, по този начин се прекратява строителството на магистралата, изпускат се всички срокове за довършването ѝ, а България трябва да възстанови на Брюксел 1.6 млрд. лева, защото не я достроила.

Според обяснението на Сандов двете процедури влизат в нарушение на европейските изисквания, защото водят до липса на нов ОВОС и оценка на съвместимостта (ОС) и предопределят изпълнението на алтернативата, одобрена през 2017 година - тоест не спирането им пряко би довело до нарушаване на европейските директива и на условията на Европейската комисия и последващи мерки от нейна страна спрямо България.

"На 27 юли българското правителство получи писмо от службите на ЕК. В него ясно се посочва, че в изпълнение на европейските директиви ЕК очаква от българското правителство нова оценка по ОВОС и оценка за съвместимост с "Натура 2000" на АМ "Струма" за лот 3.2 в района на Кресненския пролом, като в нея пълно и равностойно се оценяват отново всички смислени алтернативи. ЕК недвусмислено подчертава, че не може да се предрешава избора на алтернативи и че службите на ЕК ще наблюдават отблизо всички действия по проекта и ще гарантират съответствието с екологичното законодателство, като вземат нужните мерки в тази посока, ако е нужно", посочва Сандов.

Заместник-министърът Тома Белев допълва, че процедурите са от 2019 и 2021 г. за частични действия на АПИ в района на Кресненското дефиле като тунели за влечуги и земноводни и дублиране на връзка на основание становище по екологична оценка от 2021 на програма "Транспортна свързаност" и писма на ЕК. На пътната агенция са дадени указания как да продължи проектирането и изграждането, без да се нарушава екологичното законодателство и без да поставят под риск финансирането на магистралата. Той обяснява, че да не се загубят европейски средства е нужно да се изготви нов ОВОС и ОС и че решението по ОВОС от 2017 година не може да се прилага.

Сандов обобщава, че от началото на мандата на правителството е заявил, че максимално бързото започване на нов ОВОС и ОС с всички смислени алтернативи извън Кресненския пролом и град Кресна е най-важното условие за ускоряване строежа на магистралата, за получаване и запазване на европейското финансиране и за предотвратяване на бъдещи наказателни процедури. Няма риск за загуба на европейско финансиране вследствие на това решение.

Дневник