Руските авиокомпании, включително "Аерофлот", са започнали да разглобяват самолетите си в търсене на части, които вече не могат да си набавят заради санкциите. Това съобщава "Ройтерс", като се позовава на четирима източници в сектора.

В "Аерофлот" в момента се разглобяват най-малко един самолет Sukhoi Superjet 100, такава е съдбата и на "почти нов" Airbus A350, отделни части се взимат и от две машини Boeing 737 и Airbus A320.

Освен че затвори небето си за руски самолети, Европейският съюз забрани доставките на резервни части и техническото обслужване като част от безпрецедентни пакети със санкции заради войната в Украйна.

И руските самолети се нуждаят от части

Още през май "Блумбърг" съобщи, че на "Аерофлот" вероятно ще се наложи да разглобява самолети.

В това решение няма изненада, тъй като правителството посъветва през юни някои самолети да се използват за части, за да се гарантира, че останалите самолети, произведени в чужбина (такива са повечето в руския пътнически авиопарк), ще са във въздуха поне до края на 2025 г.

Новите поколения самолети като A320neo, A350 and Boeing 737 MAX and 787 разчитат на технологии, които постоянно трябва да се обновяват. За по-съвременните модели дори поддръжката година след влизането в сила на санкциите ще е предизвикателство.

В случая на "Аерофлот" близо 80% от самолетите са "Боинг" (134) и "Еърбъс" (146). Други 80 са "Сухой" на базата на последните данни, цитирани от агенцията. Планът на руските власти е чрез "частично разглобяване на определени части" да се поддържа годността на две трети от произведените в чужбина самолети.

От произведени в чужбина части обаче зависят и Sukhoi Superjet. От един такъв самолет вече е взет двигателят, за да може друг да продължи да лети, казва събеседник на агенцията, макар експерти да уточняват, че размяната на двигатели не е необичайна практика - те обикновено не доставят и по отделни договори.

Тежкият удар по "Аерофлот"

 

Планът за развитието на руската авиационна индустрия съдържа и оценка, че най-голямо предизвикателство може да дойде от А350 и Bombardier Q, тъй като поддръжката им е в чужбина.
На базата на данни от платформата FlightRadar24 близо 50% от самолетите на "Аерофлот" изобщо не са излитали от края на миналия месец. От три месеца пък не са излитали 3 от 7 самолета Airbus A350s operated by Aeroflot (включително използваният за части). Събеседник на "Ройтерс" изтъква още един фактор, който улеснява разглобяването: заради санкциите руските авиопревозвачи в момента летят по по-малък брой маршрути и някои машини не се използват.

"Аерофлот" някога бе сред водещите в света авиокомпании, а сега разчита на руската държава. През второто тримесечие на годината тя отчита спад във въздушния си трафик, възлизащ на 22% спрямо предходната година, след като вече не може да лети до повечето си западни дестинации заради санкциите.

Източници на "Ройтерс" уточняват, че доставките от страни, които не са санкционирали Русия, не са решение: компаниите от Азия и Близкия изток се опасяват от "вторични санкции", които могат да дойдат от западни правителства. Всяка част има уникален номер и ако в документите е записано, че крайният купувач е руска авиокомпания, никой - нито Китай, нито Дубай - не би се съгласил на подобна доставка. И "Боинг", и "Еърбъс" трябва да получават информация за крайния потребител.

Нито руското транспортно министерство, нито "Аерофлот" са отговорили на исканията на "Ройтерс" за коментар.

Дневник