Ако е имало желание да се разтоварят танкерите, най-малкото по действията (на служебния кабинет - бел. ред.) щеше да се идентифицира лесно, че се търси подобно желание." Това каза днес в интервю за Би Ти Ви бившият министър на енергетиката от редовния кабинет Александър Николов.

По думите му от деня на предаване на властта в ръцете на служебния министър, самият Николов му е разказал много подробно къде, какво и кога се случва. Предното ръководство на "Булгаргаз" е било започнало разговори с конкретна компания за 20 танкера за много по-дълъг период. Последвала е оферта за 13 танкера, която след това е била намалена на 7, точно защото се е изследвала инфраструктурата и алтернативните трасета, по които те са можели да бъдат разтоварени, поясни Николов.

Самата оферта е стенограмирана на заседание на Министерски съвет, каза той. Според твърденията на служебния кабинет излиза, че Европейската комисия и гръцкия кабинет не казват истината.

Според Николов казусът има и друга страна: "Когато имаш ангажираща оферта от едната страна и другата има право да я приеме, дори да няма инфраструктурата, при положение, че в цяла Европа в момента газът е дефицитна стока заради поведението на един критичен доставчик, най-разумното нещо, което можеш да направиш е поне да реализираш финансова полза за обществото и държавата си. Ако наистина не можеш да ги разтовариш, то имаш възможност да ги вземеш и продадеш, или да ги замениш."

С офертата за втечнен газ, която е била оставена от предишния кабинет и с количествата от дългосрочния договор с Азербайджан, плюс наличните количества в Чирен, е щяла да бъде обезпечена над 80% от общата консумация, твърди Николов. 20% дефицит лесно може да се компенсира с мерки за енергийна ефективност.

"Когато откажеш 7-те танкера и то за месеците, в които е най-тежка консумацията в България, когато точно за този период оставиш без каквато и да било алтернатива и яснота - това е меко казано странно", обобщи ситуацията бившият енергиен министър.

Дневник