Продажбите на нови леки и лекотоварни автомобили в България се повишават през първите осем месеца на годината, докато тези на употребявани на 10 и повече години намаляват, сочат данните за регистрациите на "Пътна полиция". Според тях до края на август в страната са купени 27 798 чисто нови леки и лекотоварни автомобили (категории M1 и N1), което е с малко над 3% повече от същия период на миналата година. Ръст от почти 2 на сто има и при регистрациите на превозни средства от тези категории на възраст до 5 години - 9775 срещу 9604 продажби.

В същото време спадът при новорегистрираните леки и лекотоварни автомобили на до десет и над десет години е повече от 17% (виж графиките). Като цяло за осемте месеца в страната са регистрирани 157 420 превозни средства от двете категории, което е със 7.63% по-малко от същия период на миналата година.


За съжаление причината не е преориентиране на купувачите към по-нови превозни средства, а някои особености на пазара, валидни за цяла Европа. От една страна, автоиндустрията макар и трудно се справя с продължаващият недостиг на чипове, предизвикан от пандемията от COVID-19 и нарушените вериги за доставки на редица компоненти заради войната в Украйна. Да, търсенето е по-голямо от предлагането, за нова кола се часа до година и половина, а цените тръгнаха нагоре, но купувачите приемат тези неудобства, засегнали всички производители, макар и в различна степен.

От друга страна, при употребяваните автомобили търсенето е по-голямо от предлагането, цените се изстреляха с почти 50% нагоре спрямо 2019 г., но предлагане на практика липсва. Причината е, че недостигът на нови коли спря захранването с качествени употребявани пазара.

Дневник