Всеки един двигател в съвременните автомобили използва различни типове цилиндрови глави. Това какъв вид глава да се избере зависи от много фактори, като това каква е конфигурацията на двигателя, както и каква е необходимата производителност и приложение на автомобила.
Като компонент, цилиндровите глави са важна част от на двигателите с вътрешно горене, затова и трябва внимателно да се избират и съответно монтират. Днес на пазара можете да откриете както изцяло нов модел, така и цилиндрова глава втора употреба. Нека обаче преди това да разгледаме кои са основните типа и с каквo се характеризират.
Видове цилиндрови глави
Стандартната глава на цилиндъра представлява парче алуминий или чугун, като е разположена върху блока на цилиндъра. Благодарение на гарнитурата двата компонента са свързани по начин, по който образуват горивна камера. Тази гарнитура служи за разделяне на горивото, охладителя и маслото, така че те да не се смесват.
Цилиндровите глави се различават по своя дизайн, форма и конфигурация, като най-голямата разлика идва от това какъв тип е двигателя. В тази връзка съществуват три основни типа глави.
Плоски цилиндрови глави
Този вид е един от най-първите създавани някога. Характеризира се с проста конструкция, която се състои от едно парче отлят метал без механични части.
Плоската цилиндрова глава е била лесна и значително по-евтина за изработка, като тя позволява ефективен поток на охладителната течност. Наред с това е лека като компонент, което позволява създаването на по-компактен двигател.
Един от най-големите недостатъци на този тип цилиндрова глава е неефективното изгаряне и ниската степен на сгъстяване. Освен това самата конструкция е направена така, че позволява на изпускателните газове да остават в отворите прекалено дълго, което води и до проблеми с охлаждането.
Днес този вид цилиндрова глава се среща предимно в малки двигатели като малки трактори, косачки за трева и други видове селскостопански превозни средства.
Цилиндрова глава на горния клапан
Този вид е значително по-разпространен, като се характеризира с много по-сложна конструкция. В себе си включва компоненти на клапанния тракт, като също и съдържа запалителни свещи и каналите за всмукателните и изпускателни газове.
Този вид цилиндрова глава притежава много по-добри характеристики. Преди всичко потокът на всмукателните газове е по-бърз, а този на изпускателните газове е сравнително по-ефективен. Заедно с това цилиндровата глава на горния клапан не се нагрява толкова бърза, както плоската глава.
Разположението на тази цилиндрова глава до голяма степен опростява задвижващата система, което от своя страна подобрява и работата на двигателя.
Цилиндрова глава на разпределителния вал
Това, с което цилиндровата глава на разпределителния вал се характеризира, е, че включва не само разпределителния механизъм, запалителните свещи, всмукателните и изпускателни отвори, но и разпределителния вал.
В този случай разположението на разпределителния вал е различно, като той може да се намира в средата, между редица клапани или върху самите клапани.
Този вид цилиндрова глава може да бъде с единична или двойна конфигурация, като при единичната именно разпределителния вал управлява всмукателните и изпускателните клапани. При двойната конфигурация от друга страна се наблюдават два отделни разпределителни вала за всеки от клапаните.
Видове цилиндрови глави според техните материали
За своите цели цилиндровите глави трябва да бъдат изработени от изключително здрави материали. Тя е изложена на какви ли не условия, включително и екстремно високи температури.
А за да се гарантира надеждност, издръжливост и дълготрайност, изискванията към свойствата на дадения материал са:
- устойчивост при екстремни температури
- отлични свойства на леене
- висока якост
- висока еластичност
- висока топлопроводимост
Основните материали, от които цилиндровите глави са направени, са два, а именно:
- желязо
- алуминий
От една страна желязото е значително по-евтино като материал, но и железните цилиндрови гласи са много издръжливи. Един от недостатъците и, че главите, направени от желязо, са много по-тежки, което увеличава теглото на автомобила и съответно разходите за гориво.
От друга страна алуминиевите цилиндрови глави не са толкова здрави и по-малко издръжливи. Наред с това те са и сравнително по-скъпо. Най-голямото предимство на този вид глави е, че са леки и съответно автомобилите с този тип глави харчат по-малко гориво.
В заключение ще кажем,че всеки вид има както своите предимства, така и неговите недостатъци. Преди всичко е важно да знаете, че конфигурацията на двигателя е тази, която определя какъв тип цилиндрова глава ви е необходима.
Съдържание на lsgauto.bg