Всеки един двигател в съвременните автомобили използва различни типове цилиндрови глави. Това какъв вид глава да се избере зависи от много фактори, като това каква е конфигурацията на двигателя, както и каква е необходимата производителност и приложение на автомобила.

Като компонент, цилиндровите глави са важна част от на двигателите с вътрешно горене, затова и трябва внимателно да се избират и съответно монтират. Днес на пазара можете да откриете както изцяло нов модел, така и цилиндрова глава втора употреба. Нека обаче преди това да разгледаме кои са основните типа и с каквo се характеризират.

Видове цилиндрови глави
Стандартната глава на цилиндъра представлява парче алуминий или чугун, като е разположена върху блока на цилиндъра. Благодарение на гарнитурата двата компонента са свързани по начин, по който образуват горивна камера. Тази гарнитура служи за разделяне на горивото, охладителя и маслото, така че те да не се смесват.

Цилиндровите глави се различават по своя дизайн, форма и конфигурация, като най-голямата разлика идва от това какъв тип е двигателя. В тази връзка съществуват три основни типа глави.

Плоски цилиндрови глави
Този вид е един от най-първите създавани някога. Характеризира се с проста конструкция, която се състои от едно парче отлят метал без механични части.

Плоската цилиндрова глава е била лесна и значително по-евтина за изработка, като тя позволява ефективен поток на охладителната течност. Наред с това е лека като компонент, което позволява създаването на по-компактен двигател.

Един от най-големите недостатъци на този тип цилиндрова глава е неефективното изгаряне и ниската степен на сгъстяване. Освен това самата конструкция е направена така, че позволява на изпускателните газове да остават в отворите прекалено дълго, което води и до проблеми с охлаждането.

Днес този вид цилиндрова глава се среща предимно в малки двигатели като малки трактори, косачки за трева и други видове селскостопански превозни средства.

Цилиндрова глава на горния клапан
Този вид е значително по-разпространен, като се характеризира с много по-сложна конструкция. В себе си включва компоненти на клапанния тракт, като също и съдържа запалителни свещи и каналите за всмукателните и изпускателни газове.

Този вид цилиндрова глава притежава много по-добри характеристики. Преди всичко потокът на всмукателните газове е по-бърз, а този на изпускателните газове е сравнително по-ефективен. Заедно с това цилиндровата глава на горния клапан не се нагрява толкова бърза, както плоската глава.

Разположението на тази цилиндрова глава до голяма степен опростява задвижващата система, което от своя страна подобрява и работата на двигателя.

Цилиндрова глава на разпределителния вал
Това, с което цилиндровата глава на разпределителния вал се характеризира, е, че включва не само разпределителния механизъм, запалителните свещи, всмукателните и изпускателни отвори, но и разпределителния вал.

В този случай разположението на разпределителния вал е различно, като той може да се намира в средата, между редица клапани или върху самите клапани.

Този вид цилиндрова глава може да бъде с единична или двойна конфигурация, като при единичната именно разпределителния вал управлява всмукателните и изпускателните клапани. При двойната конфигурация от друга страна се наблюдават два отделни разпределителни вала за всеки от клапаните.

снимка: Pixabay

Видове цилиндрови глави според техните материали
За своите цели цилиндровите глави трябва да бъдат изработени от изключително здрави материали. Тя е изложена на какви ли не условия, включително и екстремно високи температури.

А за да се гарантира надеждност, издръжливост и дълготрайност, изискванията към свойствата на дадения материал са:

  • устойчивост при екстремни температури
  • отлични свойства на леене
  • висока якост
  • висока еластичност
  • висока топлопроводимост

Основните материали, от които цилиндровите глави са направени, са два, а именно:

  • желязо
  • алуминий

От една страна желязото е значително по-евтино като материал, но и железните цилиндрови гласи са много издръжливи. Един от недостатъците и, че главите, направени от желязо, са много по-тежки, което увеличава теглото на автомобила и съответно разходите за гориво.

От друга страна алуминиевите цилиндрови глави не са толкова здрави и по-малко издръжливи. Наред с това те са и сравнително по-скъпо. Най-голямото предимство на този вид глави е, че са леки и съответно автомобилите с този тип глави харчат по-малко гориво.

В заключение ще кажем,че всеки вид има както своите предимства, така и неговите недостатъци. Преди всичко е важно да знаете, че конфигурацията на двигателя е тази, която определя какъв тип цилиндрова глава ви е необходима.

 

Съдържание на lsgauto.bg