С изложба Франция почита първата муза на Пабло Пикасо - Фернанд Оливие , съобщава АФП. Образът й обаче остава в плен на обвиненията в мизогинизъм и жестокост, отправени към големия художник.

Експозицията, посветена на редките и интимни свидетелства за живота на малко известната Оливие, общуването й с Пикасо и с други художници от началото на XX век, се открива в петък в музея „Монмартър“ в Париж. 

Тя има връзка с Пикасо и е част от кръга творци Бато-Лавоар. Самата Оливие притежава писателски талант. 20 години след смъртта й, през 1988 г., нейните спомени са публикувани. 

Сесил Дебре, директор на музея "Пикасо“ в Париж, казва, че изложбата, посветена на Оливие, поставя въпроси за наследството на художника. От смъртта на Пикасо през 1973 г. в Мужен започват да се появяват множество свидетелства, които представят испанския художник в доста мрачна светлина. 

Феминистки подкаст, посветен на Пикасо и с 250 000 последователи, представя модерниста като деструктивен и жесток мъж, който не се е колебаел да наранява съвсем млади жени. 

Пет години след движението #Аз също (#MeToo) някои неща трябва да бъдат сложени на правилното място, казва Натали Бондил, която е сред организаторите на изложбата. Показва се и се осъжда нечие поведение в миналото. По-правилно е да говорим за културен контекст. 

Фернанд Оливие е жена, която работи много, за да остане независима и без съпруг. Тя е силна и интелигентна, а писането й представя интересен поглед върху обществото и артистите в началото на XX век, казва Сесил Дебре. 

Отношенията й с Пикасо са по-скоро връзка между равни, казва Натали Бондил.

Оливие и Пикасо са родени в една и съща година и се запознават по време, когато той все още не е толкова известен. Пабло Пикасо е ревнив, работи много, но далеч не отговаря на негативния портрет, описан от Франсоаз Жило или от внучката на художника – Марина. Оливие описва един влюбен и нежен Пикасо. 

Фернанд Оливие, чието истинско име е Амели Ланг, е изоставена от родителите си. Отгледана е от леля си в буржоазно семейство и е омъжена насила за мъж, който я бие и насилва. Оливие бяга от съпруга си и започва да се изявява като професионален модел през 1901 г. Тогава става част от творческия кръг Бато-Лавоар. По това време е срещата й с Пикасо. Връзката им продължава от 1904 г. до 1912 г. Литературният й талант й дава възможност да напише книгата "Пикасо и неговите приятели“, публикувана през 1933 г., както и „Интимни спомени“, публикувана след смъртта й. 

БТА