За да стане Европейският съюз неутрален по отношение на климата, Европейският парламент настоява за станции за зареждане с електроенергия на всеки 60 км, станции с водород на всеки 100 км и за по-малко емисии от кораби, предаде пресслужбата на институцията.

В сряда парламентът прие позицията си за проекта на законодателство на ЕС, чиято цел е да се стимулира разполагането на станции за зареждане с електроенергия и алтернативни горива (например водород) за автомобили, камиони, влакове и самолети и да се подкрепи навлизането на устойчиви превозни средства.

Новите правила са част от пакета "Подготвени за цел 55 през 2030 г." - планът на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.

Повече зарядни станции

Членовете на Европарламента определиха минимални задължителни национални цели за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива. Държавите членки ще трябва да представят своя план за начините за постигането на тези цели до 2024 г.

Според приетия текст, до 2026 г. следва да има поне една електрическа зарядна станция за автомобили на всеки 60 км по главните пътища на ЕС.

Същото изискване ще се прилага за камиони и автобуси, но само за основните пътни коридори по мрежата на ЕС TEN-T, където трябва да бъдат разположени по-мощни станции.
Ще има някои изключения от правилата за най-отдалечените региони, островите и пътищата с много малък трафик.
Евродепутатите предлагат също така да се създадат повече станции за презареждане с водород по главните пътища на ЕС (на всеки 100 км вместо на всеки 150 км, както предлага Европейската комисия) и тази цел да бъде постигната по-бързо (до 2028 г. вместо до 2031 г.).


Лесно зареждане

Алтернативните станции за презареждане следва да бъдат достъпни за всички марки превозни средства и плащането трябва да бъде лесно. Те трябва да показват цената за kWh или за килограм и тя трябва да бъде достъпна и сравнима.

Евродепутатите също така искат до 2027 г. да бъде създадена единна точка на ЕС за достъп до данни за алтернативните горива, която да предоставя информация за наличието, времето за чакане и цените на различните станции в цяла Европа.

Устойчиви морски горива

Евродепутатите приеха и позицията си по проекта на законодателство на ЕС за използването на възобновяеми и нисковъглеродни горива в морския транспорт. Парламентът настоява морският сектор да намали емисиите на парникови газове от корабите с 2%, считано от 2025 г., с 20% от 2035 г. и с 80% от 2050 г. в сравнение с равнището от 2020 г. (намалението, предложено от Европейската комисия, е 13% от 2035 г. и 75% от 2050 г.).
Тези изисквания ще се прилагат за кораби с брутен тонаж над 5 хил. тона, които са отговорни за 90% от въглеродните емисии от корабите, акостирали във или плаващи между пристанищата на ЕС, и за 50% от енергията, използвана при плавания, при които пристанището на отплаване или пристигане е извън ЕС или в неговите най-отдалечени региони.
Евродепутатите също така определиха цел от 2% за използване на възобновяеми горива и задължиха контейнеровозите и пътническите кораби да използват електрозахранване на брега, докато са на котвена стоянка в основните пристанища на ЕС, считано от 2030 г. Това би намалило значително замърсяването на въздуха в пристанищата.


За да се гарантира спазването на законодателството, членовете на Европейския парламент подкрепят въвеждането на санкции. Генерираните от тях приходи следва да отидат във Фонда за океаните и да допринасят за декарбонизацията на морския сектор, енергийната ефективност и технологиите за задвижване с нулеви емисии.

Следващи стъпки

Мандатът за преговори за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива беше приет с 485 гласа "за", 65 гласа "против" и 80 гласа "въздържал се", а за използването на устойчиви морски горива - с 451 гласа "за", 137 гласа "против" и 54 гласа "въздържал се", с което Европарламентът е готов да започне преговори с държавите членки.

Дневник