След години на забавяне, днес се очаква американският автомобилен производител Tesla да достави първия си камион с полуремарке, задвижвано от батерии, с което се надява да даде тласък на зараждащия се пазар на електрически тежкотоварни автомобили, като предложи по-дълъг пробег без презареждане.

Предвидено е ръководената от Илон Мъск компания да предаде ключовете на първия си електрически камион - наречен "Semi" - в производствения си завод в Невада на мултинационалната компания за хранителни продукти PepsiCo.

Със своя елегантен дизайн електрическият Tesla Semi се очакваше с голямо нетърпение, откакто Мъск представи прототип през 2017 г., но стартирането на пълномащабното производство се забави доста след първоначалните очаквания за 2019 г.

Междувременно на пазара навлязоха и други производители - от традиционните производители на камиони като Daimler, Volvo и китайската BYD до стартиращи компании като американската Nikola. Конкурентите започнаха да разгръщат доставките си и имат много собствени поръчки, които чакат да бъдат изпълнени.

Въпреки това камионът, който "пазарът чака... е този на Tesla", казва Дейв Мълейни, специалист по транспорта в мозъчния тръст за устойчивост RMI.

Досегашните производители са преобразували предимно свои камиони с дизелов дизайн в електрически.

"Камионът на Tesla обаче е проектиран да бъде електрически още от първия си проект", казва Мълейни, който подчертава и 15-годишния опит на компанията в областта на електрическите превозни средства.

Ако автомобилът Tesla оправдае очакванията, "това ще бъде огромна разлика", казва Мълейни.

В туитър в събота Мъск съобщи, че едно полуремарке е изминало 800 км с общо тегло близо 37 тона. Електрическите автомобили, които се предлагат в момента, имат пробег само от 400-500 км.

Физически ограничения?

За да се превозват тежки товари на толкова дълги разстояния, батерията "трябва да е много голяма - това я прави много тежка, заема много място и е много скъпа", казва Майк Рот, директор на Северноамериканския съвет за ефективност на товарните превози (NACFE).

"Индустрията се чуди дали може физически да се опакова толкова голяма батерия" и да се запази достатъчно ниско тегло на камиона, за да може да се изпълнява задачата, добавя Рот.

С възможността за изминаване на до 800 км без презареждане, пътуванията на дълги разстояния с електрически камиони биха били много по-осъществими, което би позволило на шофьорите да се върнат в складовете още същия ден. Още по-дълги пътувания биха могли да се извършват в рамките на няколко дни, ако водачите могат да намерят станции за зареждане на спирките за камиони.

Използването на електрически лекотоварни автомобили за доставки на къси разстояния от известно време непрекъснато нараства, но новите разпоредби принуждават производителите и превозвачите да ускорят прехода и да изградят възможности за дълги разстояния.

Най-многолюдният американски щат, Калифорния, прие закон за постепенното премахване на камионите с двигатели с вътрешно горене, който впоследствие бе последван от други щати. Очаква се през следващите месеци Европейският съюз също да обсъди нови стандарти.

Дружествата също са подложени на натиск да имат по-съзнателна репутация по отношение на околната среда.

Те "искат да бъдат от правилната страна на историята", казва Мари Шерон от базираната в Европа асоциация "Транспорт и околна среда".

Тези, които не се ангажират със стратегия за декарбонизация, и други, които казват, че изчакват технологиите да се подобрят, "изостават", казва тя.

Друг мотив за прехода, казва Рот, е, че шофьорите, които са имали възможност да ги тестват, "направо се влюбват в електрическите камиони".

"Те са много тихи, нямат миризми на изгорели газове и са удобни за шофиране."

Съображения, свързани с разходите

За да се ускори прехода към електрически камиони, техният пробег трябва наистина да отговаря на обещанията, а батериите в идеалния случай ще се свият, заявиха няколко анализатори пред АФП.

Инфраструктура за зареждане също трябва да бъде изградена. Това означава да се добавят повече зарядни станции, но също така и да се изгради достатъчно силна електроразпределителна система, която да позволи например десет камиона да се включат едновременно на един паркинг.

Най-големият фактор със сигурност ще бъде цената. В момента закупуването на електрически камион струва с около 70% повече от дизелов камион, но по отношение на енергията и поддръжката е по-евтино, казва Мълейни.

"Електрическите превозни средства с батерии ще бъдат конкурентни на дизеловите... това е само въпрос на време", казва пред АФП говорител на американския производител Navistar, дъщерно дружество на Traton.

Анализаторът на Wedbush Securities Дан Айвс казва, че Tesla сега трябва да "докаже, че може да произвежда в голям мащаб".

В края на октомври Мъск заяви, че Tesla има за цел да произведе 50 000 Semis до 2024 г.

Айвс казва, че за съжаление вниманието на Мъск сега е насочено към най-новата му придобивка - Twitter.

"Цирковото шоу там отнема един монументален момент в историята на Tesla", добавя той. /БГНЕС