След два часа дебати парламентът одобри на първо четене законопроектът на ГЕРБ за компенсация на цените на моторните горива. Предложението, което бе лансирано от бившия министър на енергетиката в кабинета "Борисов" Делян Добрев получи одобрението на 166 депутати от ГЕРБ, "Продължаваме промяната", ДПС, "Демократична България" и "Български възход", против бяха шестима от БСП, а 42-ма - от БСП и "Възраждане" гласуваха "въздържал се".

Законопроектът предвижда всички компании, които преработват или рафинират руски нефт или изнесен от Русия и внесен от другаде в България, да са длъжни да правят вноска във Фонда за сигурност на електроенергийната система (ФСЕС). Вноската ще е разликата между цената на европейския сорт петрол Брент и руския Уралс, взета от Средиземноморската борса. По думите на Добрев разликата между двата сорта е 30-40 процента в полза на руския, а това намаление не се вижда по българските бензиностанции и потребителите плащат като за гориво от Брент. Ако законопроектът бъде приет и на второ четене, компенсациите ще важат за следните моторни горива: бензин А95; дизелово гориво; втечнен нефтен газ (или пропан-бутан); природен газ. На този етап се предвижда методологията, по която ще се изчислява вноската към фонда, да бъде разработена от Министерството на финансите.

Според вносителите от ГЕРБ този механизъм ще позволи на пазара на горивата в България да се върне справедливостта и българските потребители да печелят от дерогацията, издействана от Асен Василев.

От началото на войната в Украйна от ГЕРБ повтарят тезата, че истината за високите цени на горивата се прикрива и че цената на бензина необосновано е скочила с 1 лев. Обяснението, което ГЕРБ дава, е, че " Лукойл Нефтохим" обработва евтин руски петол, а пазарната цена на бензина по бензиностанциите е съпоставима с тази на произведения от суровина с друг произход. Според Добрев потребителите губят годишно 3.5 млрд. лв. заради увеличението на цените на горивата.. От "Продължаваме промяната" коментираха твърденията на Делян Добрев за необоснования скок в цената на горивото от един лев с думите, че явно бившият енергиен министър иска да се "класира като Делян Левчето - българският еквивалент на 50 cent".

По тази причина депутатът от "Продължаваме промяната" Радослав Рибарски отвори дебата с думите, че е "дошъл часът на истината за прословутото левче". Тъй като ГЕРБ използваха темата, за да построят върху нея предизборната си кампания, много хора си създадоха фалшиви надежди, че цените на горивата ще намалеят след 2 октомври, каза той и въпреки че изрази готовността на "Продължаваме промяната" да подкрепи законопроекта, посочи редица недостатъци в него. Според Рибарски предложеният механизъм за изчисляване на вноската е неприложим, тъй като се базира на несъпоставими величини между суров нефт и количества горива - едното се измерва в килограми, а другото в литри.

Подчерта и че законопроектът противоречи на Конституцията на Република България и на договора за функциониране на Европейския съюз, нарушава принципите за равнопоставеност и еднакво третиране на стопанските субекти и води до нелоялна конкуренция. Според депутата от "продължаваме промяната", ако бъде приет законопроектът, ще се изгуби ценовото предимство, което е постигнато с дерогацията и това шоково поскъпване ще бъде поето от потребителите.


Рибарски изрази мнение, че единствената работеща форма на компенсация си остават въведените от редовния кабинет 25 ст. на литър гориво, защото тя има изцяло социален характер.

Колегата му от "Продължаваме промяната" Искрен Митев добави, че според него от ГЕРБ много добре знаят, че законопроектът няма да сработи, но го използват, за да се хванат за една болезнена тема. "В това си усилие те дори не подкрепиха мярката за 25 стотинки компенсация на литър", каза той.

Енергийният експерт на БСП Драгомир Стойнев обяви, че левицата няма да подкрепи законопроекта не защото има "коалиция Лукойл", каквато теза развяват през през последните месеци от ГЕРБ, а заради становището на Министерството на финансите, според което предлаганата вноска може да бъде счетена от Европейската комисия като скрита форма на вносно мито и затова трябва да бъде предварително консултирана с комисията.

"Този законопроект, въпреки гнева на вашия лидер Бойко Борисов, няма как да бъде приет, защото просто противоречи на европейското законодателство. При такова становище самият вие трябва да се откажете от такъв законопроект", обърна се той към Делян Добрев.

В дебата се включи и независимият депутат Явор Божанков, който каза, че през 2009 г., когато е навършил пълнолетие, помни, че Борисов е играел карти с шефа на "Лукойл", а "Лукойл" не плащаше данъци. "И това продължаваше с десетилетия. А сега изведнъж започва люта битка с "Лукойл" все едно никой не помни какво е било. Тогава министър на енергетиката беше Делян Добрев. Как така чак сега се усети, че има нещо, което не е наред", попита Божанков, а Добрев му отговори с въпрос, като попита кое е по-важно за потребителите - "Лукойл" да плати данък, или да плати 1.8 млрд. лв на бензиностанциите.

Мартин Димитров заяви, че "Демократична България" ще подкрепи законопроекта, за да няма спекулации, но призова ГЕРБ да се вслушат в градивната критика и добави, че без работеща Комисия за защита на конкуренцията няма как българските потребители да печелят от дерогацията.

Парламентът одобри закон, с който държавата може да поеме контрол над "Лукойл"
Парламентът одобри закон, с който държавата може да поеме контрол над "Лукойл"

От "Български възход" и от ДПС също подкрепиха законопроекта,като Рамадан Аталай посочи, че няма как да не подкрепят закон за разходите на моторни горива, защото в него има загриженост за подпомагане на хората. Той обаче изрази съмнение, че Министерството на финансите ще може да изработи работеща методология за изчисляване на вноската, затова уточни, че между първо и второ четене ДПС ще предложи как законът да стане работещ.

Стоян Таслаков от 'Възраждане" завърши дебата, като каза, че от "Възраждане" биха искали горивата за потребителите да бъдат безплатни, но че това няма как да стане. "За момента ще се въздържим, но подкрепяме идеята. За да не кажете, че има коалиция "Лукойл", каза той.

Дневник