Текилата, кралят на мексиканските алкохолни напитки, навлиза все по-сериозно в Европа. Коктейли маргарита, палома, различни първокласни шотове, а понякога и текила сънрайз, са сред питиетата с текила, които 24-годишният барман Шубам Уалавалкер, предлага на клиентите си в своя лондонски бар. "Текилата определено свършва всеки уикенд", казва той, докато се старае да поддържа запасите и да отговори на "жаждата" на посетителите на претъпкания бар "Революшън" (Revolution) в югозападен Лондон, разказва Ройтерс.
Износът на текила от Мексико за Европа е нараснал рязко през миналата година. Доставените количества за Испания са скочили с 90 на сто, тези за Франция - със 73 на сто, за Великобритания - с 68 на сто, а за Германия - с 60 на сто, според мексиканския Регулаторен съвет за текила. Така европейските пазари изпреварват глобалния растеж на доставките на текила с 23 на сто през 2022 г.
Обичаната в Северна Америка алкохолна напитка обаче е далеч от това да изземе историческото превъзходство на по-популярните в Европа водка, уиски, ром и джин. Текилата обаче се е наложила като най-бързо набиращият симпатии алкохол сред потребителите в региона, според търговската компания "Хосе Куерво Проксимо Спиритс" (Jose Cuervo Proximo Spirits).
Все пак пазарът на текила има и проблеми. Търсенето в Европа задълбочава недостига на агаве, бодливото растение, произхождащо от мексиканския регион Халиско, което се използва за направата на текила.
Цената на агавето, която бе от 5 до 7 мексикански песос (0,27-0,37 щ. долара) за килограм през по-голямата част от последните две десетилетия, се покачва постоянно през последните години и достигна 31 песос в края на 2022 г., според изследователската фирма "Бърнстийн" (Bernstein).
Текущата прогноза за края на 2023 г. е, че цената на агавето ще надхвърли 28 песос, а анализаторът на "Бърнстийн" Тревър Стърлинг предупреди, че търсенето е "продължило да расте". "Това е въпрос на търсене и предлагане", обясни той. "Има огромен недостиг на агаве за производството на текила."
Същевременно и цените на текилата скочиха.
Европейците са плащали с близо 16 на сто повече, за да си закупят напитката през декември 2022 г. в сравнение с година по-рано, докато цените на уискито и водката са се повишили с далеч по-малко, съответно с 6 на сто и с 5 на сто, а тези на джина са останали непроменени, според данни на "НилсенАйКю"(NielsenIQ).
В допълнение, доставките към Европа на висококачествена текила от агаве, която се бутилира в Мексико, също са ограничени от хаоса във веригата на доставки, причинен от пандемията от КОВИД-19.
"Растението е скъпо, както и доставката му тук от Мексико", казва Робин Евънс, управител на "Хача агавериа" (Hacha agaveria), специализиран бар за текила в източен Лондон.
Според нея клиентите сега плащат с около 50 пенса (0,57 щ. долара), или над 10 на сто повече, за някои шотове, отколкото биха платили преди година. "Определено има увеличение на (цената на) текилата, с която потребителите са запознати", казва тя.
В същото време миналият месец британският гигант за производство на алкохолни напитки "Диаджео" (Diageo), обяви, че обемът на продажбите на текила в световен мащаб е нараснал с 15 на сто през втората половина на 2022 г., далеч изпреварвайки общите продажби на спиртни напитки, които са нараснали с 3 на сто.
Мексиканската спиртна напитка представлява 11 на сто от отчетените нетни продажби на компанията, като продажбите на премиум марката текила "Дон Хулио" (Don Julio), която се продава за между около 50 и 250 долара за бутилка, са отбелязали цели 26 на сто ръст, а на "Касамигос" (Casamigos) - с 29 на сто.
Засиленото търсене на текила в Европа през миналата годишна не е било случайно или временно, според участници от бранша, които казват, че текилата бавно е набирала популярност от година на година, а пандемията само е засилила този процес.
През 2021 г., дори преди миналогодишния скок с около 73 на сто, обемът на износа на текила за Великобритания, Германия, Франция и Испания се бе повишил средно с около 60 на сто на годишна база, сочат данни на мексиканския Регулаторен съвет за текила.
Майкъл Мероли, ръководител на бизнеса с текила на френската компания за алкохолни напитки "Перно Рикар" (Pernod Ricard), каза, че има много по-малко марки текила в Европа, отколкото в САЩ, където пазарът е по-зрял и конкурентен и всяка седмица се появяват нови марки.
Американски телевизионни звезди като Дуейн Джонсън "Скалата", Кендъл Дженър и Кевин Харт пуснаха свои марки текила през последните години.
На агавето са му необходими приблизително седем години, за да узрее, преди да може да бъде събрано. "След около две години цената на агавето ще падне, защото предлагането ще бъде по-голямо от търсенето", смята Луис Фернандо Феликс, ръководител на бизнеса в САЩ и Канада на "Хосе Куерво Проксимо Спиритс".
БТА
Коментари
Добави коментар