Технологичният гигант "Гугъл" (Google) вероятно ще трябва да продаде част от доходоносния си бизнес с рекламни технологии, ако иска да избегне "най-суровата глоба" до момента, налагана от Европейската комисия, която има функции на регулатор.
Комисията изложи обвинения в сряда, две години, след като започна разследване срещу "Гугъл" за злоупотреба с господстващо положение на пазара, подозирайки компанията във фаворизиране на собствените й рекламни услуги. Евентуалната глоба може да засегне 10% от годишния глобален оборот на компанията, пише "Ройтерс".
Залозите са по-високи за "Гугъл", тъй като бизнесът с рекламни технологии представлява 79% от общите приходи на гиганта миналата година.
Рекламните приходи за 2022 г., включително от услуги за търсене, Gmail, Google Play, Google Maps, реклами в YouTube, Google Ad Manager, AdMob и AdSense, възлизат на 224.5 милиарда долара.
Еврокомисарят за конкуренцията Маргрете Вестагер заяви, че "например, "Гугъл" може да се откаже от своите инструменти за продажба, DFP и AdX. По този начин ще сложим край на конфликтите на интереси".
"Гугъл" заяви, че не е съгласен с обвинението на комисията.
"Разследването на комисията се фокусира върху тесен аспект на нашия рекламен бизнес и не е ново. Не сме съгласни с мнението на Европейската комисия", каза в изявление Дан Тейлър, вицепрезидент за глобалните реклами.
Вестагер заяви в сряда, че разследванията ще продължат и по въвеждането от "Гугъл" на набор от инструменти за защита на поверителността за блокиране на бисквитки на трети страни в браузъра "Хром" (Chrome) и намерението на компанията да спре да предоставя рекламния идентификатор на трети страни на смартфони с "Андроид" (Android).
Европейският съвет на издателите, който подаде жалба до комисията миналата година, приветства обвинението. Според него "Гугъл" дава скрито предимство на своите собствени технологични услуги за онлайн дисплейна реклама в ущърб на конкурентни доставчици на услуги за рекламни технологии, рекламодатели и онлайн издатели.
Комисията смята, че злоупотребата с господстващо положение е започнала още през 2014 г., като "Гугъл" е облагодетелствал собствената си рекламна борса AdX в търга за избор на реклами от своя доминиращ издателски рекламен сървър DFP. Нарушение е установено и по начина, по който инструментите на AdX за купуване на реклами от Google Ads и DV360 поставят оферти на рекламни борси .
"Гугъл" е доминиращата в света платформа за дигитална реклама с 28% пазарен дял от глобалните рекламни приходи според изследователската компания Insider Intelligence.
Дневник
Коментари
Анонимен
Гугъл не е ли американска корпорация? Каква Еврокомисия?
Анонимен
Тъпак
Анонимен
Ами обясни му вместо да обиждаш като си остър