Европейският съюз задължи производителите на устройства, използващи батерии за захранване - от слухови апарати до електрически автомобили, да поставят в тях батерии, които потребителите могат да сменят сами или в неоторизирани сервизи.
Това става по силата на приет в понеделник нов регламент, който регулира целия жизнен цикъл на батериите - от производството до повторната употреба и рециклирането, и ще гарантира, че те са безопасни, устойчиви и конкурентоспособни.
Регламентът ще се прилага за всички батерии, включително всички преносими батерии, батерии за електрически превозни средства, индустриални батерии, батерии за запалване, SLI батерии, използвани предимно за превозни средства и машини и батерии за леки средства за транспорт (например електрически велосипеди, електрически мотопеди, електрически скутери).
Смяна на батерии
Производителите ще имат време до 2027 г. да адаптират устройствата си, така че преносимите батерии, вградени в уреди, да могат да се свалят и заменят от крайния потребител. Батериите на леките транспортни средства ще трябва да могат да се сменят не само във фирмените сервизи, но и от независим специалист.
QR код вместо етикет
ЕС регламентира и правилата изискванията за безопасност и етикетиране на батериите. Към информацията за опасни вещества като живак, кадмий и олово ще се добавят и данни за въглеродния отпечатък на батериите, както и за рециклираното съдържание в тях.
Предвижда се към етикета да се добави и QR код с повече подробности. Изискванията за етикетиране ще се прилагат до 2026 г., а QR кодът до 2027 г.
Рециклиране
Регламентът установява изисквания за края на жизнения цикъл, като определя цели за производителите да събират отпадъци от преносими батерии (63% до края на 2027 г. и 73% до края на 2030 г.) и въвежда специална цел за събиране на отпадъци от батерии за леки транспортни средства (51% до края на 2027 г. 2028 г. и 61% до края на 2031 г.).
Регламентът определя и цел за оползотворяване на литий от използвани батерии от 50% до края на 2027 г. и 80% до края на 2031 г.
Предвиждат се и задължителни минимални нива на рециклирано съдържание за индустриални, SLI батерии и батерии за електрически превозни средства. Първоначално те са определени на 16% за кобалт, 85% за олово, 6% за литий и 6% за никел. Батериите ще трябва да съдържат документация за рециклирано съдържание.
Експерти съветват как да се борави с литиево-йонни батерии, за да се избягват инциденти
Експерти съветват как да се борави с литиево-йонни батерии, за да се избягват инциденти
Целта за ефективност при рециклиране на никел-кадмиевите батерии е определена на 80% до края на 2025 г. и 50% до края на 2025 г. за други отпадъчни батерии.
Очаква се новите правила да влязат в сила през август, след като страните членки приеха регламента. Сега той трябва да бъде публикуван в Официалния вестник на ЕС и ще влезе в сила 20 дни след това.
Новият регламент ще замени настоящата директива за батериите от 2006 г. и ще допълни съществуващото законодателство, особено по отношение на управлението на отпадъците, съобщава Съветът на ЕС.
Дневник
Коментари
Добави коментар