Железниците ни се намират в окаяно състояние, каза в интервю за предаването "Лице в лице" по bTV министърът на транспорта Георги Гвоздейков.

В това той се е убедил лично, като в неделя се е качил от Централната гара в София на влак за Бургас през Пловдив. След това пътуване той пусна и емоционален пост във Фейсбук:

"Видях това, което съм виждал преди 30 години. По парадоксалното е, че в началото на композицията имаше модерен локомотив, който теглеше вагоните, които може би са на възраст 40 години. Това е нелепо", коментира пред bTV министърът.

Той е оптимист, че БДЖ ще може да осигури модерен транспорт. По думите му всичко е въпрос на воля, на желание и на мотивиран екип.

Гвоздейков обясни, че очакваме средства по Плана за възстановяване и устойчивост за модерен състав на железниците и по други оперативни програми - за подобряване инфраструктурата. Тези инвестиции би трябвало да осигурят комфортно придвижване с влак от София до Бургас за около три часа и половина.

Това обаче ще се случи 2026 г. или 2027 г., призна министърът. Той ще предложи като по спешни мерки да са наемат от други държави модерни влакови композиции - на първо време 4, които да пътуват по основните направления - София - Бургас и София - Варна.

Той допълни, че това може да се случи най-рано догодина с новия бюджет на страната.

"Можем да осигурим модерен транспорт за българските граждани. Всичко е въпрос на воля и желание, както и на мотивиран екип, визия и стратегия. Ние сме бенефициент по Плана за възстановяване и устойчивост, по който трябва да получим модерен подвижен състав. По други оперативни програми подобряваме инфраструктурата в държавната железница, която трябва да ни осигури бърз транспорт, с максимална скорост на движение 160 км/ч, включително всички системи за безопасност и управление", посочи още Гвоздейков.

Първият медицински хеликоптер, който ще бъде собственост на България, ще дойде в началото на декември. Това заяви министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков в ефира на бТВ.

"Това е част от поръчката за шестте нови хеликоптера по Плана за възстановяване и устойчивост. Процедурата е в ход. В координация сме с производителя. Сроковете ще бъдат спазени", посочи Гвоздейков.

"Вече са определени шестте пилота, които заминават за Италия през септември на съответното обучение за типа хеликоптер. С тях заминават и трима инженери за обучение като механици на хеликоптери. Този процес е в срокове. Няма да има закъснение", допълни още той.

Георги Гвоздейков посочи, че в работата си по изграждането на система за въздушна помощ ще се опита да надгради постигнатото до момента.

Във връзка с внесения законопроект от парламентарната група на "Продължаваме Промяната - Демократична България", който предвижда трансформирането на Държавния авиационен оператор в еднолично търговско дружество, със 100% държавно участие в капитала, министърът подчерта, че това е изцяло в интерес на реализирането на проекта за спешна помощ по въздух.

"Спекулира се, че Държавният авиационен оператор ще бъде като обикновен оператор и може да раздава услугите на всеки. Това не е вярно", подчерта Гвоздейков.

dir.bg