От години за никого не е тайна, че развитието на професионалните футболни лиги по света до голяма степен зависи от щедрото спонсорството на различни организации и търговски гиганти, така че да се осигури необходимата финансова подкрепа на клубовете и по този начин да се допринася за техния успех.

Така в турската Супер Лига съществено място по отношение на финансирането на отборите заемат именно спонсорските договори за фланелките на футболистите. В действителност тези партньорски взаимоотношения са основани на взаимен интерес, защото чрез тях от една страна се осигурява финансова подкрепа за клубовете, а от друга страна спонсорите успяват да популяризират различните си брандове като залагат на страстта на футболните фенове и магията на Цар Футбол.

В тази статия ще ви запознаем с любопитни факти и подробности, свързани с взаимоотношения между най-големите клубове в турската Супер Лига и техните спонсори.

Галатасарай - Sixt/Турските авиолинии

От 2020 година на фланелките на шампионите на Лигата Галатасарай са брандирани с логото на фирмата за коли под наем Sixt, съвместно с десетгодишното им партньорство с Турските авиолинии, което гарантира рекламата им по европейските футболни терени.

След изолацията, наложена от властите по време на COVID-19, клубът подписа изключително изгоден със Sixt, на стойност 29 млн. турски лири на сезон или приблизително 1,23 млн. долара. Това споразумение освен че осигурява финансова подкрепа за клуба, представлява и една добра и мащабна реклама на Sixt.

Подобно сътрудничество означава голяма стъпка към засилване на пазарния интерес към клуба от една страна и насърчаване на разпознаваемостта на марката.

Бешикташ - Rain Crypto

Дълги години в турската лига за разлика от редица европейски първенства не се допускаше финансова подкрепа от какъвто и да е спонсор, свързан с хазарта. Причината затова е, че Турция е мюсюлманска държава и всякакъв вид залагания са строго забранени - от залагания в букмейкърски пункт до такива в един от най-добрите сайтове за слотове с истински пари, които интернет предлага по настоящем.

Използването и всичко, свързано с криптовалутата, са извън тези рестрикции. Макар и според някои експерти търговията с криптовалута да се счита за вид хазарт, съгласно турското законодателство тя се счита за инвестиционен способ, което е и причината една платформа за търговия с криптовалути да сключи сделка с един от най-големите клубове в лигата - Бешикташ.

Футболният клуб ще придобие цели 14 млн. долара за периода от две години от крипто платформата Rain, което се само по себе си е рекордна сума, давана някога от крипто фирма в страната до сега.

Сделката е широко коментирана при това с доста противоречиви мнения, което е провокирано от тенденцията за мащабното навлизане на фирмите, предлагащи търговия с криптовалути, в света на спорта. В някои държави това доста сериозно се критикува, а е очевидно, че дебатите по темата не само, че няма да спрат, а напротив - стават все по-активни.

Фенербахче - Avis

Компаниите за отдаване на автомобили под наем изглежда са популярни сред клубове в Истанбул. Avis стана част от спонсорите в турската Супер Лига няколко години преди Sixt, когато сключи договор с Фенербахче през 2018 година.

Параметрите на сделката са изключително добри за Фенербахче, като клубът получи значителна сума от 35,5 милиона турски лири годишно (приблизително 1,5 милиона евро) и възможност за удължаване на договора с една година. 

Сделката обаче е необичайно дълга, което буди предположения, че е възможно миналогодишният вицешампион в лигата вече да търси алтернатива за спонсорство.

Трабзонспор - Vestel

Сътрудничеството между Трабзонспор и Vestel е почти толкова дългосрочно, колкото този на Фенербахче с Avis.

Договорът е сключен през май 2019 година и осигурява на клуба финансов ресурс в размер на близо 3 милиона долара годишно. Впоследствие са сключени допълнителни сделки с Huawei и телекомуникационната компания Turkcell на обща стойност 3 милиона долара годишно.

Vestel е лидер в производството на електрически уреди и представлява конгломерат от 18 дружества, което обяснява значителната сума, която футболният клуб е получил. Истината е, че сътрудничеството с футболния клуб е довело до значително увеличаване на популярността на марката Vestel в Турция и Европа.

Истанбул Башакшекир - Sunny Elektronik/Turkish Airlines

Шампионът на турската Супер Лига от 2020 година Истанбул Башакшекир, има сключени договори за спонсорство с двата гиганта - Sunny Elektronik, турска фирма за електроника, и Турските авиолинии.

Sunny Elektronik е официален спонсор на отбора и получава правата за представяне на търговската си марка на физическите и дигитални активи на клуба. Сътрудничеството между Истанбул Башакшекир и Sunny Elektronik позволява на фирмата от една страна да популяризира марката си сред доста широката футболна аудитория и същевременно да афишира своята подкрепа за отбора, което пък води до по-висок рейтинг сред футболните фенове. Освен това Sunny Elektronik оказва подкрепа на клуба в новото начинание в областта на електронните спортове.

Междувременно Turkish Airlines излизат извън рамките на обичайните колаборации между авиокомпаниите и различните отбори в европейския футбол. Освен Башакшекир те финансират редица други отбори, като по този начин заявяват ангажираността и подкрепа та си към местния спорт. От друга страна чрез рекламите по стадионите, фланелките на играчите и цифровите медии авиокомпанията утвърждава имиджа си на национален превозвач.

Сивасспор

Спонсор на отбора през изминалия сезон беше Bitexen - платформа за търговия с цифрови активи. Договорът за спонсорство, който включва поставяне на логото на фирмата върху ръкавите на фланелките и чорапите на футболистите, е на стойност няколко милиона долара.
Това е пореден пример за сътрудничество между компания за търговия с криптовалути и отбор от турската Супер Лига, като в конкретния случай договорът се сключи в добър момент и за двете страни.

Сивасспор тъкмо бе спечелил купата на Турция и имаше нужда от значителен финансов ресурс за участието си в Лигата на конференциите, а Bitexen се опитваше да се наложи в крипто индустрията.

Футболът не е единственият спорт, в който можете да видите логото на Bitexen: компанията активно си сътрудничи с отбори от баскетболното първенство, като по този начин се стреми да разшири своите бизнес начинания и да стигне до по-широк кръг от клиенти и партньори.

 

Публикация в партньорство

Участието в хазартни игри не е само забавление и крие риск от развиване на хазартна зависимост! Повече информация относно отговорния хазарт и превенцията от рискове е налична на nra.bg