С предвидените промени за отстъпки при тол таксите се очаква приходите през тази година да са с 40 млн. лв. по-малко от предвиденото. Това обясни пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, който присъства на първата инспекция на АМ "Хемус" на участък в гаранционен срок край Ябланица, цитиран от БТА.

Правителството предлага въвеждането на отстъпки от тол таксите на превозвачи, които ползват повече републиканската пътна мрежа, се разбра след заседанието му в сряда. Отстъпките варират от 30 до 50%. В наредбата е записано, че независимо кога влезе в сила отстъпката ще се ползва от 1 юли 2023 г. Проблемът с тол таксите изплува на повърхността през юни при подготовката на бюджета. Тогава бе обявено, че операторът на системата - фирмата "Капш", е предупредила отдавна, че трябва да знае 45 дни предварително дали таксите ще се променят от 1 юли, а това не е било направено и затова няма как предвиденото повишение да бъде въведено. В края на април служебният строителен министър Николай Шишков обясни, че предвиденото от предишното правителство повишение на тол таксите от 1 януари 2023 г. е отложено, за да омекоти натиска от инфлацията. Било е решено да влезе в сила от 1 юли, като е с 50%.

Цеков напомни, че до настоящия проект за тарифа се стигна след работна група с браншовите организации на превозвачите. "Това, което сме предложили в момента, е пуснато на обществено обсъждане. Изпратили сме съгласувателно писмо до Европейската комисия да се произнесе доколко тези изменения биха били в съответствие с принципите на директивата", добави министърът.

Тол системата бе въведена преди 3 години. Всяка година в бюджета се залагат прогнози, базирани на реален анализ на трафика, които са за събираемост 460-480 млн. лв., но реално се събират по-малко от половината, обясни той.

"Защо е основният въпрос. При направен сериозен анализ установихме, че за тол системата, за която държавата е платила 180 милиона лева и която трябва да бъде както софтуерно, така и хардуерно собственост на българската държава, липсват изходни програмни кодове (source code)", каза още Цеков.

Той добави, че за това е сезирана Държавна агенция "Национална сигурност". "Предадени са кодовете през 2018 и 2019 г. и липсват в АПИ. Това не позволява реално агенцията да има проследяемост и контрол върху системата, така че да може да събира дължимите тол такси. Има подписани протоколи, че са предоставени, след което са получени на ръка от вече бивш служител на агенцията и в момента не се съхраняват там. През 2019 г. е последното предаване, когато ръководител на агенцията е бил Георги Терзийски", заяви още регионалният министър.

Автомагистрала "Хемус" като заложник

Автомагистрала "Хемус" е заложник на порочни възлагания, извършени през 2018 и 2019 г., в абсолютно нарушение на закона, и на бездействия на няколко поредни правителства, които не са преустановили тези практики и не са потърсили решения. Това обяви още Андрей Цеков.

По думите му към настоящия момент се работи с недостатъчни темпове поради претенции от страна на реалните изпълнители за недостатъчност на средствата, т.е. за индексации. Работна група извършва правен анализ на всички тези договори. Назначена е и държавна финансова инспекция. През септември ще имаме становище и решение за това как ще се процедира, каза още Цеков, цитиран от БТА.
Според него максималната индексация на средствата за строителството на участъците от магистралата може да бъде до 30 процента.

"Когато нещо е заченато с грях, може да породи само проблеми. Проблемът с автомагистрала "Хемус" е в това, че са нарушени поне три закона при възлагането и изпълнението. За да се възстанови това строителство, трябва да бъдат отстранени тези законови нарушения", посочи министър Андрей Цеков. Институтът за пътища и мостове към Агенция "Пътна инфраструктура" започна проверки на равността на настилките по магистрални и първокласни участъци от републиканската пътна мрежа, на които скоро изтича гаранционният срок.

Проверките, които ще се извършват с профилограф, започнаха днес на един от последно въведените в експлоатация участъци на магистрала "Хемус" - между Ябланица и пътен възел "Боаза", за началото на които на място дойде и министърът.

Предвижда се на първо време да се измери повърхностната равност на 13 пътни участъка, състоянието на дилатационните фуги на 5 мостови съоръжения и да се вземат сондажни ядки на още 10 пътни отсечки. "Изготвен е график за септември за първата част от по-мащабната проверка, която стартира на републиканската пътна мрежа", съобщи министър Цеков.

"Тестът с профилограф е тип образна диагностика или индикатор за това дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция", разясни министър Цеков. По думите му, ако се установят такива проблеми, държавата ще предяви правата си спрямо изпълнителите, които за своя сметка в рамките на гаранционния срок на обектите, ще трябва да ги отстранят.

"Искаме да преустановим практиката да се проверяват само обекти, на които е изтекла гаранцията, както беше направено по времето на служебния кабинет", обясни министър Цеков и подчерта, че изпълнителят носи отговорност в рамките на определени гаранционни срокове, като за ново строителство на автомагистрали гаранционният срок е 7 години, за първокласни и второкласни пътища е 5 години, за третокласни е 4 години.

Лазерният профилограф, който ще се използва за проверките, е на Dynatest MARK IV, купен е през 2008 г. със заем от Световната банка и е доставен на института.

Дневник