Правителственият натиск над руските компании e принудила "Лукойл" да търси възможност за продажба на най-голямата рафинерия в Югоизточна Европа - тази в Бургас. Това съобщава финансовият министър Асен Василев, цитиран от "Файненшъл таймс", в текст, посветен на това, че България наскоро въведе извънредна такса от 20 лв. за мегаватчас за преноса на газ през България, която го оскъпява с 3 млрд. лв. на година. Тя е в сила от 13 октомври.
"Вероятно има икономически интерес да се промени собствеността на рафинерията", казва Василев и допълва, че България има индикации за интерес към покупката на рафинерията. Уточнява, че правителството не е въвлечено в продажбата на завода, който доставя над половината от произведеното на местния пазар, а също и дизел за Украйна.Василев казва още пред вестника, че въпреки това управляващите ще поддържат поредица от наказателни мерки, докато новите собственици влязат във владение. Премиерът Николай Денков потвърди пред журналисти казаното от финансовия министър, но отказа да влезе в подробности.В средата на миналата седмица представители на "Лукойл Нефтохим Бургас" разговаряха с премиера и обявиха, че ще изпълнят ангажимента си към поетапно преминаване на преработка на неруски петрол. Допълва се, че са били обсъдени разумните срокове за приключване на този преход преди изтичането на дерогацията (изключението) за руския петрол, разрешена от Европейската комисия до края на 2024 г. Междувременно Народното събрание реши България да престане да ползва дерогацията три месеца преди изтичането й.За въвеждането на таксата министърът обяснява пред изданието, че целта е била не да оскъпи газа за потребителите в Унгария и Сърбия, а да направи преноса му през България по-малко печеливш за "Газпром". "Новата такса е...напълно в духа на целите на ЕС за намаляване на зависимостта от руски горива. И тъй като цената по повечето договори на "Газпром" се определят в точката на доставка в дадена страна, таксата най-вероятно няма да окаже отражение на цените на газа надолу по веригата, допълва Василев. Тя само ще намали печалбата на "Газпром", е обяснил той. Посочил е, че правителството е уведомило Брюсел за решението си, а пред изданието представител на еврокомисията е коментирал, че тя "разглежда въпроса".По-рано през деня това коментира и премиерът Николай Денков.Изданието цитира и неназован източник, който е наясно с въвеждането на таксата, според когото целта е била транзитът на руски газ през България, след като тя вече не го ползва, да стане по-печеливш за нея, като в същото време Унгария и Сърбия бъдат принудени да търсят гориво от другаде.
Срещу таксата се обяви унгарският външен министър Петер Сиярто в петък, като изрази мнение, че така се застрашава сигурността на енергийните доставки на Унгария. "За държава - членка на Европейския съюз, да заплаши доставките на газ за друг член на ЕС противоречи на европейската солидарност, на правилата и е неприемливо", допълни Сиярто. Недоволство има и в Сърбия.
Дневник
Коментари
Анонимен
Неохотно ще призная, че това може да се окаже умен ход на иначе некадърното ни правителство. Един от малкото му умни ходове. Щом другите страни реват, значи е от полза за България. Това ми припомня един стих, приписван на Пеньо Пенев:
"Когато цъфнат теменугите
и работите тръгнат зле,
е*и им майката на другите
и гледай ти да си добре."
Анонимен
кокорчо хакамтигоооооооооооооо
Гражданин
Таз недъгавата марионетка никой нама да я знае чее жива след няколко години
Анонимен
Тез от Лукойл и без това не си плащат дължимите такси и данъци на над българите ,а всичко си го изнасят за русия ,ползват ми само като донори за да си пълнят джобовете
Анонимен
На тез дето сега се радват ще им гледам разплаканите физиономии догодина като се наредят на бензиностанцията и видят цената на горивата
до русороба анонимен
а ти от къде ще зареждаш ве шушумегооооо
Анонимен
От на майка ти ......