Покана да се яви пред църковен съд в Северна Македония, която получи журналистът Марян Николовски, основател и главен редактор на специализирания сайт Религия.мк, предизвика реакция в журналистическата гилдия в страната. Поканата е изпратена от името на Синода на православната църква в страната, но под нея няма подписи и печат. Причина, според написаното в нея, са авторски текстове, които дават „основания за изразяване на омраза, под формата на реч на омразата, подбуждаща омраза сред вярващи и поставяне на пострадалите (от тях) членове на Синода в обща опасност и застрашаване на тяхната безопасност”. Николовски публикува поканата в сайта си под заглавие „MПЦ-OA премина във фазата на инквизиция”.

Синодът призовава журналиста да се яви на заседание, насрочено за понеделник в архиепископията в Скопие, където трябва да предаде всички документи, които представляват доказателства за твърденията в публикациите му, „за да бъдат те прегледани от църковен прокурор”, като по този начин на практика разкрие и източниците си на информация.

От Сдружението на журналистите в страната (ЗНМ) изразиха подкрепа за Николовски и осъдиха „всички опити на църковните власти заглушат критичната журналистика и свободата на изразяване”.

Според журналистическото сдружение подобни дейности не само подкопават основните принципи на независимостта на медиите, но и застрашават демократичните ценности.

„Изказваме подкрепата си към журналиста Марян Николовски и всички журналисти, които са подложени на ненужен натиск в търсенето на истинска и професионална журналистика. Ние призоваваме МПЦ-ОА и нейното ръководство да се ангажират в открит и конструктивен диалог с медийната общност”, написаха в позицията си от Сдружението на журналистите в страната.

Вчера Николовски не се отзова на поканата, а пред ТВ 24 говорителят на Синода епископ Тимотей заявява, че изпратената до журналиста покана „не е синодално решение, тъй като епархиите и архиепископията, а не Синодът, имат прокуратура и съд”. От кабинета на архиепископ Стефан, който е глава на православната църква в страната уточняват, че нямат информация за такова решение на Синода.

„Парадоксално е. Практиката не познава такъв случай. Църковният съд съществува, за да може да отсъжда, когато и ако клирът нарушава догмата, аз не съм част от клира, въпреки, че съм вярващ. Моите публикации са свързани с проблемите в църквата и е очевидно, че това е опит за натиск върху свободата на словото, защото по този начин смятат, че ще ме накарат да замълча, да ме представят като отстъпник от вярата и че това, което пиша е зло. Не бих искал да го вярвам, но е възможно утре да бъда нападнат на улицата от някои фанатизирани вярващи в страната”, каза пред БТА Николовски.

В поканата да бъде съден от църковен съд няма посочен конкретен текст, който да е повод за подобна покана.

„Няма конкретен посочен тест, защото, ако има такъв, той трябва да отиде като иск в граждански съд и там  да се докаже дали написаното е клевета. Целта е да бъде попречено на това, което пиша. А аз пиша за опасното руско влияние, което се случва в МПЦ, нещо, което пречи на определени владици, които са навлезли дълбоко в тази история. Да бъдем реалисти, те не са изплашени от мен, не съм толкова важен фактор, нито сайтът Религия.мк може да събори цялата църква с 14 владици. Аз просто съм увертюрата на онова, което утре ще започне да се случва на хора, вътре в МПЦ, които мислят по различен начин.  Ако това сега мине, утре с него ще се сблъскат свещеници, владици, които мислят по различен начин от тези, които сега водят хайката срещу мен, а това са (Преспанско- Пелагонийският митрополит ) Петър и (Кумановско-Осоговският митрополит) Григорий, които са под директното влияние на Руската православна църква”, каза за БТА Николовски.

На въпрос има ли разделение в православната църква в Северна Македония по оста Руска православна църква-Вселенска патриаршия, той каза, че това, че чрез двама владици Руската православна църква се опитва да окупира МПЦ, не означава, че останалите архиереи са прогръцки настроени, те просто мислят и функционират по практиките и каноните, по които функционира всяка църква”.

„(...) Проблемът с пълното признаване на автокефалността на МПЦ  е заседнал, защото определен кръг владици настояват томосът от Сръбската православна църква да бъде приет като достатъчен за признаване на автокефалността на МПЦ. Комуникацията с Вселенската патриаршия е прекъсната, защото част от нашата православна църква не иска тези контакти да продължат, а на обществеността се „продават” лъжливи твърдения за някакви условия на Вселенската партиаршия. Истината е, че Вселенската патриаршия очаква МПЦ-ОА да се изясни по три точки. Първата е свързана с името, под което би била записана в диптиха, дали като Охридска архиепископия или като Православна църква на Северна Македония, втората е архиереи от диаспората на МПЦ да не носят названия на епископски центрове, принадлежащи на Цариградската партиаршия, което не е спорно, а третата точка е промяна на позицията на МПЦ  по отношение на Украинската църква. Нашата църква има решение, че ще има съслужения  с Украинската православна църква тогава, когато Руската църква започне съслужения с нея, т.е. никога. Вселенската партиаршия иска позиция поне като тази на Българската църква, че поставя въпроса за разглеждане, или като на Сръбската църква, която призовава Вселенската патриаршия и Руската православна църква да намерят общо решение”, каза Николовски пред БТА .

Основателят и главен редактор на специализирания сайт Религия.мк заяви, че ще информира Министерството на вътрешните работи в страната, дипломатите от посолствата на САЩ и ЕС, ОССЕ, Хелзинкския комитет, фондация „Конрад Аденауер“, както и всички поместни Православни църкви за случващото се по отношение на свободата на словото, свързано с Православната църква в страната.    

БТА