Със специална церемония на магистрала "Струма" откриха най-дългия тунел у нас - "Железница". Заедно с него беше пуснато движението и по още 4 километра пътна отсечка от аутобана.
На събитието присъстваха премиерът Николай Денков, председателят на Народното събрание Росен Желязков и заместникът му Росица Кирова, транспортният министър Георги Гвоздейков, регионалният министър Андрей Цеков, депутати, кметове и други официални лица.
"Това откриване бележи една стъпка по-напред до пълноценна транспортна свързаност на България с нейните съседи - в частност с Гърция, а в една малко по-далечна перспектива и с финализирането на първия ни транспортен коридор, свързващ южната и северната ни граница", коментира Цеков.
Регионалният министър припомни, че проектът за тунела е стартирал през 2019 година и е преживял седем правителства.
Вижте всички снимки ТУК>>>
"И ако това не е един добър пример за политическа устойчивост, е един отличен пример за приемственост и устойчивост в регионалната политика. И всеки кабинет има принос за един приоритет, който подобрява както икономиката ни, така и демографията", подчерта Андрей Цеков.
И обясни, че участъкът от 4,4 км е сравнително малък, но е изключително сложен като инженерни решения и показател за способностите на българската инженерно-техническа мисъл, и за капацитета на българските проектанти и строители.
"Остават ни 26 км от магистрала "Струма". Очаквам през следващите 2 седмици да има решение и за оставащия участък, който да осигури връзката между Симитли и Кресна", отбеляза още министърът и продължи:
"Искрено се надявам, че до 2027-2028 година ние ще имаме пълноценна магистрална свързаност между София и гръцката ни граница, очаквам горе-долу по същото време да е завършена и връзката ни на север до румънската граница".
Росен Желязков заяви от своя страна, че поводът е хубав, но поражда и много въпроси - "какво правим с обходния път край Симитли, как тапата, която беше преди Благоевград, ще бъде преодоляна, за да не се превърне това прекрасно съоръжение в капан за пътуващите и най-вече в активния период".
Той отбеляза, че приветства оптимизма на министър Цеков за 2027-2028 година, но "трябва да бъдем реалисти".
"Знам, че думите за приемственост са много хубави, днес трябваше да има и други хора, за да се демонстрира тази приемственост... Все пак благодаря на изпълнителите. Пожелавам едно достойно завършване на магистралата, за да се чувстваме горди европейци", каза още Желязков.
"Знаем какви големи очаквания имат българските граждани - не само за АМ "Струма", но и за цялото обновяване на страната ни", коментира Марина Кирова от представителството на ЕК в страната.
По думите ѝ от присъединяването ни в ЕС са построени 275 км нови пътища, 1745 км са ремонтираните шосета, а 10% от жп линиите са подновени с помощта на европейското финансиране.
"Днес говорим не просто за светлина в тунела, а за най-дългия тунел, построен в страната - едно наистина светло събитие за България. Ползите от тунел "Железница" са очевидни - повече пътна безопасност и превенция на катастрофи, намаляване на вредните емисии, както и на времето за пътуване", добави Кирова.
От своя страна Георги Гвоздейков отбеляза, че програмата "Оперативен транспорт" вече показва резултат.
"Гръбнакът на икономиката - това е транспортът, колкото повече инвестираме в него, толкова са по-успешни икономиката, туризмът и всички останали отрасли", отбеляза транспортният министър.
"Трябва да се радваме, че България разполага с такива модерни инфраструктурни съоръжения, че така привличаме инвеститори. Да ни е честит новият тунел", добави Гвоздейков.
Николай Денков припомни, че магистралата е трябвало да бъде готова за Олимпийските игри през август 2004 година.
"Затова и една от първите ни задачи беше да обсъдим какво можем да направи, така че след този тунел да не чакаме още 20 години за тези 22 километра", подчерта премиерът и добави, че всеки ден забавяне на довършването на магистралата създава не само риск за още загубени животи и пътни инциденти, но и за местообитанията.
"Надявам се това да е последното препятстване", обясни Денков.
Малко преди откриването в профила си във Facebook лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов написа, че изграждането на автомагистрала "Струма" е било приоритет на правителствата на ГЕРБ.
Работихме неуморно и експедитивно, както хората очакваха от нас", заяви Борисов. Той припомни, че през третия мандат на тяхното управление са започнали съоръженията, които се откриват днес.
"Осигурихме финансирането (европейско и национално), придвижихме тежките процедури, започна строителството на най-дългия и сложен тунел " Железница" и мостовите съоръжения от двете му страни. Имахме решение и за най-опасния участък - този през Кресненското дефиле. Което вече три години отлежава "в кошчето". Защото тапата там си стои. И чака с години. Дано не потъне в безвремието, което през последните три години - откакто ГЕРБ не е управлява, забави ритъма на цялата държава", са казва още в поста на лидера на ГЕРБ и бивш премиер.
"Леко и безаварийно пътуване по новите участъци на "Струма"! Поздравления за всички, които работиха по тях! Успяхме, въпреки другите, които ни саботираха", добави той.
Тунел "Железница" беше готов преди няколко години, но свлачища в района наложиха внедряването на допълнителни съоръжения.
Съоръжението е с дължина около 2 км и е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Заедно с отсечките преди и след него в експлоатация се въвеждат 5 км автомагистрален път.
Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.
Тунелът е с две отделни тръби за движение, всяка с дължина около 2 км. Съоръжението е с всички системи за безопасност, енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т.н.
Между тръбите има четири напречни връзки за пешеходци и още две за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини. В случай на пътен инцидент или затваряне на една от тръбите те ще се използват за безопасно извеждане на пътниците.
Изграден е и обслужващ път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, подпорна стена и др.
Дир.бг
Коментари
Анонимен
Българска инженерна мисъл, само че е строено по австрийски способ…
Анонимен
Ти откъде рабра бе плондер.