В МВР е изготвена нова методика за изчисляване на размера на таксите за издаване на българските лични документи, утвърдена от министъра на вътрешните работи. Ако правителството одобри промените, услугата вече ще струва почти двойно повече - 30 лв. вместо досегашните 18 лв. за хора между 18 и 70-годишна възраст. Това е цената за обикновена услуга, а за поръчката с бързо или експресно издаване на документ, цените се удвояват и утрояват, предаде БНТ.

Още по темата

За първо издаване на лична карта на лицата от 14 до 16 години следва да се запази сега съществуващата преференция за безплатно издаване и при трите вида обикновена, бърза и експресна услуга. Непълнолетните, които са изгубили картата си, пък ще плащат 21 лв. за ново издаване вместо досегашните 13 лв.

Както и до сега лична карта на българските граждани от 14- до 18-годишна възраст се издава със срок на валидност 4 години, а на навършилите 18-годишна възраст - със срок на валидност 10 години.

Новата методика е предложена заради възприемане на изискванията на европейския регламент за повишаване на сигурността на личните карти.

Предвижда се и друга промяна в Закона за българските лични документи, с която ще отпадне възможността за издаване на безсрочни лични карти. По искане на лицата, навършили 70-годишна възраст, може да им се издаде лична карта със срок на валидност 30 години.

Промяната се налага заради регламент на ЕС, който се прилага в държавите членки от 2 август 2021. Там няма възможност за издаване на безсрочни лични карти. Записано е, че в съюза личните карти са с максимален срок на валидност 10 години, но е посочено, че всяка държава може да предвиди и по-дълъг срок.

При подаване на заявление за издаване и подмяна на шофьорска книжка самоличност ще се доказва и със старата, предвиждат още промените в постановлението. Този документ освен правоспособност за управление на автомобил доказва и самоличност чрез личните данни, въведени в него. Сега това става с лична карта, временен документ за самоличност или паспорт.

Предвижда се и по-лесно подаването на документи в някои случаи.

Хората няма да имат задължение да носят документ от различни институции, където вече има единен електронен регистър. Така например при придобиване или губене на българско гражданство да няма заявление с данни, които вече са въведени в Националния автоматизиран информационен център. Те ще се получават служебно от Министерството на правосъдието.

Също така информацията за удостоверяване на трайни увреждания ще се получава служебно от Единната информационна система на медицинската експертиза. Хората ще носят документи оттам, ако не е налична, за да ползват намалената такса за издаване на документ за самоличност.

Дир.бг