Вносът на твърде стари автомобили ще бъде забранен, предвижда проектът на Интегриран план за енергетика и климат, който е подготвен от последния редовен кабинет и е изпратен за одобрение в Европейската комисия, пише "Труд".
В страната ще може да бъдат внасяни само автомобили с еко стандарт "Евро 4" или по-висок. Този стандарт беше въведен и за бензиновите и за дизеловите автомобили от 1 януари 2005 г. Това означава, че ще бъде забранен вносът на 20-годишни или по-стари автомобили. Целта е модернизиране на автомобилния парк в страната.
В изпратения в Брюксел документ е записано, че изискванията за нормите на вредни емисии от автомобилите ще важат не само за първоначална регистрация, а и за последваща продажба и регистрация. Това означава, че собственик на 20-годишен автомобил няма да може да го продаде на друг човек в страната. Вариантите за човек, който смени 20-годишната си кола с по-нова, са или старият автомобил да бъде продаден на дилър, който да го изнесе за страна извън ЕС, или да бъде даден за скрап.
Като е предвидено да дават субсидии при предаване на скрап от стари дизелови автомобили. Промяната обаче може да има негативен ефект по отношение на вредните емисии. Ако собственик на бензинов автомобил на 20 години не може да го продаде, няма да има стимул да го смени с кола на 15 години. А хората, които имат пари за чисто нов автомобил, рядко имат и кола на над 20 години.
В изпратения в ЕК документ не става ясно какво ще стане с класическите автомобили, купувани от колекционери и ентусиасти, които често са дори на над 30 години. В страната има добре поддържани стари автомобили, които привличат с красотата си погледите на минувачите, но при въвеждане на забраната те нито ще може да бъдат продавани, нито купувани.
Възможна допълнителна мярка е отнемане на регистрацията на превозни средства, които изпускат повече вредни газове отколкото предвижда тяхната екологична категория, например автомобили с дезактивиран катализатор или филтър за твърди частици. Друга предвидена мярка за намаляване на вредните газове е въвеждане на зони с ниски емисии. Общинските съвети ще решават кога и на кои превозни средства да бъде ограничен достъпът в определени части на общината.
Дир.бг
Коментари
Анонимен
След прочитане на подобни статии започва все повече да симпатизирам на Възраждане особено в частта за предоговаряне членството ни в ЕС и НАТО.
Анонимен
Само внос на Лада Веста.
Анонимен
няма такава държава
Анонимен
Лошото в случая е, че никой не ни кара или задължава да го правим, а ние сами се натискаме отново за да се покажем, че сме по-големи католици от Папата.
Анонимен
Като собственик на такава кола да попитам създателите на това безумие -мислите ли ,че аз не искам да имам нова кола ? Как точно ВИЕ ще ме стимулирате ,за са стана "съвестен гражданин на Европа "?Може би ще ми съдействате с някакъв вид облекчения за закупуване на по нов автомобил ,защото Европа когато забранява нещо -тя и дава компенсации за щетите които забраната ще нанесе ?
Анонимен
Стига сте ревали ,аз си купих за 8500 кола 2014 г това са 9 минимални заплати.За сравнение лада 2107 през 1988г струваше 10000 лева при минимална заплата 120лв, толкова вземаше баба ми като лелка в ясла.
Анонимен
И аз мисля че е крайно време да станем нормални хора. За тези дето реват че нямат пари за нов автомобил ще кажа ,спрете да пушите и с парите от цигарите ще си изплащате новия автомбил. Има лизинги от 250 до 500лв за нови автомобили а не 15г немски боклук с изрязани и изключени системи.
Анонимен
Само да кажа на един от предно писалите че с спирането на тези автомобили не се нанася никаква щета за да искаш компенсация притежанието на автомобил не е задължително
Анонимен
карам си ел автомобилчето и въобще не ме интересуват разните печки и пушаляци