Вносът на твърде стари автомобили ще бъде забранен, предвижда проектът на Интегриран план за енергетика и климат, който е подготвен от последния редовен кабинет и е изпратен за одобрение в Европейската комисия, пише "Труд".
В страната ще може да бъдат внасяни само автомобили с еко стандарт "Евро 4" или по-висок. Този стандарт беше въведен и за бензиновите и за дизеловите автомобили от 1 януари 2005 г. Това означава, че ще бъде забранен вносът на 20-годишни или по-стари автомобили. Целта е модернизиране на автомобилния парк в страната.
В изпратения в Брюксел документ е записано, че изискванията за нормите на вредни емисии от автомобилите ще важат не само за първоначална регистрация, а и за последваща продажба и регистрация. Това означава, че собственик на 20-годишен автомобил няма да може да го продаде на друг човек в страната. Вариантите за човек, който смени 20-годишната си кола с по-нова, са или старият автомобил да бъде продаден на дилър, който да го изнесе за страна извън ЕС, или да бъде даден за скрап.
Като е предвидено да дават субсидии при предаване на скрап от стари дизелови автомобили. Промяната обаче може да има негативен ефект по отношение на вредните емисии. Ако собственик на бензинов автомобил на 20 години не може да го продаде, няма да има стимул да го смени с кола на 15 години. А хората, които имат пари за чисто нов автомобил, рядко имат и кола на над 20 години.
В изпратения в ЕК документ не става ясно какво ще стане с класическите автомобили, купувани от колекционери и ентусиасти, които често са дори на над 30 години. В страната има добре поддържани стари автомобили, които привличат с красотата си погледите на минувачите, но при въвеждане на забраната те нито ще може да бъдат продавани, нито купувани.
Възможна допълнителна мярка е отнемане на регистрацията на превозни средства, които изпускат повече вредни газове отколкото предвижда тяхната екологична категория, например автомобили с дезактивиран катализатор или филтър за твърди частици. Друга предвидена мярка за намаляване на вредните газове е въвеждане на зони с ниски емисии. Общинските съвети ще решават кога и на кои превозни средства да бъде ограничен достъпът в определени части на общината.
Дир.бг
Коментари
Анонимен
Е как да не се нанася щета? Аз имам 24 годишен бензинов автомобил, на който преди три години направих основен ремонт на двигателя и колата се движи като нова. Сега обаче няма да мога да я продам, а само да я дам за скрап. Ефект няма да има, защото няма смисъл да си купувам по-нова кола - ще си карам тая докрай. Изключително недомислен план, изпратен в ЕК без обсъждане. Надявам се да не го одобрят.
Анонимен
Многоп прав `като` нов а не нов. Това че на една баба са и сложили чене щото са и изпадали зъбите не означава че някой ще я хареса за любовница или за каквото и да е.Дано си разбрал какво ти казвам. Сигурността и надежността която ти предлага новия автомобил няма нищо общо с разбирането ти за автомобили просто ти се самозалъгваш.
Анонимен
Документът ще бъде ремонтиран,после ремонт на ремонта, после пак...Те така докато го редактира някой по кадърен негербераст.