Проф. д-р Катя Кайрякова е преподавател в специалност "Хореография" на ВСУ "Черноризец Храбър" от 2007 г. Наред с това е ръководител на ансамбъла за народни песни и танци "Шумен". Има десетки участия с доклади в научни конференции и публикации в областта на музикално-танцовото изкуство. Издаде монографични трудове през 2020 г. и 2023 г. Режисира концерт-спектакли и създава авторски произведения. Катя Кайрякова е носител на отличието "Сребърен пръстен" на ВСУ "Черноризец Храбър", притежава и високото отличие "Носител на златна значка на община Шумен". Отскоро Катя Кайрякова е председател на общинската организация на БСП-Шумен. В настоящите избори е кандидат за народен представител на второ място в листата на социалистите.

- Проф. Кайрякова, вие сте човек на образованието и културата, преподавате на студенти, създавате невероятни хореографии в танцовата формация, която ръководите. Кое ви накара да се кандидатирате и да влезете в политиката? Каква е личната ви мотивация да участвате?

- Образованието и културата са двете неща, които винаги са ме провокирали. Смятам, че в народното събрание трябва да има хора, които познават системата, имат подготовка, позиции и широк поглед към света, който се променя всяка минута. Надявам се, да мога да бъда полезна с натрупания научен и практически опит.

Разбира се, имам си своята лична мотивация и тя е породена от факта, че вече 35 г. всички ние се надяваме да живеем малко по-нормално и достойно, но това не се случва. Сякаш чакаме друг да дойде отвън, за да оправи нашето битие, но това няма как да се случи и е крайно време да се вземем в ръце, да дойдат и други такива като мен, мотивирани единствено от потребността да раздават себе си за благото на това общество. Аз знам, че мога да го направя, защото никога моите лични интереси и амбиции не са стояли над общата цел и вярна посока във всяка моя дейност. За мен винаги е било важно хората около мен да бъдат щастливи, доволни, да бъдат удовлетворени. Може би и защото професията ми е такава - да носи радост и удоволствие на хората.

- Какво трябва да се промени в образованието? Кои ще бъдат другите ваши приоритети, ако бъдете избрана?

- Образованието е консервативна система и трудно се променя, но съвремието изисква да започнем промяната. Не е тайна, че учебниците ни са написани на академичен език, неприемливо е да караме децата да учат наизуст. Трябва да провокираме мисленето, аналитичния ум, а не зубренето. Не е тайна и че голяма част от учителите изостават технологично от своите ученици, което създава вътрешни конфликти. Няма как да привлечеш вниманието на ученика само с тебешира и черната дъска. Трябват нови интерактивни модерни форми на обучение и желание да се прилагат. Трябват нови електронни учебници.

Претоварването и многото материал не водят до повече знания, затова трябва да намерим точната формула и аз работя за това.

- Тези проблеми ли стоят в основата на високия процент функционално неграмотни, какво бихте направили за решаване на проблема?

- Големият обем материал, липсата на часове за упражнения и за затвърждаване на материала са част от проблемите. Препускането по различните теми не оставя време на мозъка на детето да осмисли и преработи информацията. Но не бива да обвиняваме за всичко учителя. Възпитанието, стремежът към четене, любопитството към света, дисциплината, се култивират у дома. Родителят е авторитетът, от който детето попива. Когато родителят е дезинтересиран и детето расте само и неразбрано, няма как да очакваме друго.

- За културата се отделят все по-малко средства и внимание, това накъде ни води?

- Културните институти и състави страдат от липса на средства. Някак не се разбира, че стойностното представление, концерт или танц струва пари. Така за халтурата се отвори място. А публиката изпитва потребност от качествени спектакли. И в системата на културата, която също е доста консервативна, трябват промени. Това, че превърнахме театрите и оперите в търговски дружества и им възложихме да се самоиздържат, мисля, е голяма грешка. Така се преминава неусетно към съобразяване с масовия вкус. Така допуснахме чалгата да навлезе дълбоко в нас и вече три поколения растат с нея. Текстовете обаче са твърде далеч от представата ни за култура и възпитание. А изкуството, освен да забавлява, е призвано и да възпитава. Културата е социален феномен. Тя, според английския антрополог Едуард Б. Тейлър е съставното цяло, което включва знанието, вярата, изкуството, морала, правото, обичаите и всички останали навици, придобити от човека като член на обществото. Културата трябва и може да се възпитава, но с това трябва да е ангажирано цялото общество и да вървим стъпка по стъпка нагоре.

- В последните години се забелязва неглижиране на образованието, незачитане на знаещите, като че ли става модерно да си необразован. Това не е ли опасно?

- Обикновено хората с по-нисък интелект имат по-високо самочувствие, те са по-гласовити, задават тон в обществените медии, особено в социалните мрежи, изказват се по всички въпроси "компетентно". Това е много рисков момент и ако не върнем образованието и културата на полагащото им се място, рискуваме да се превърнем от държава, която е имала своя Златен век, в държава на неграмотните и необразованите. Това е темата, по която смятам да положа всички усилия в Народното събрание, ако бъда избрана за народен представител, за да обърнем тренда и да тръгнем отново към нов Златен век на България.

- Мислите ли, че на тези избори БСП-Шумен може да покаже по-добри резултати спрямо предходните парламентарни, когато загуби мандата си?

- Да, оптимист съм. Провеждаме много срещи с хората и виждам очакванията им, виждам вярата им в нас и конкретно даже и в мен.

- Вашият личен апел към жителите на областта, които на 9 юни трябва да отидат до урните и да дадат вота си.

- Скъпи съграждани, аз съм жена с кураж и съм го доказала. Ако вие вярвате в моите добри намерения, посоки, компетентност, знания и възможности, гласувайте на 9 юни с № 24 и преференция 102.



Пресцентър на "БСП за България" - Шумен