От понеделник, 22 юли 2024 г., в пунктовете за ГТП, които не са свързани със системата на ДАИ, не могат да се извършват периодични технически прегледи, нито да издават документи за изправност на превозните средства, съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията.
По данни на Министерството на транспорта и съобщенията общо 976 пункта за технически прегледи вече предават данните автоматично, осем пункта имат частична свързаност с уредите, а други 77 не са свързани със системата на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".
Дейността на последните е преустановена. Те ще могат да извършват периодични технически прегледи и да издават документи за техническата изправност на превозните средства, ако свържат уредите за измерване - газоанализатор, димомер и спирачен стенд, със системата на ДАИ.
Промяната цели повишаване качеството на техническите прегледи и контрола. През октомври миналата година беше изменена Наредба №Н-32, като съгласно новите изисквания трябва да бъде инсталиран софтуер, одобрен от ИА "Автомобилна администрация", чрез който в момента на прегледа резултатите от измерванията от уредите да се изпращат електронно в агенцията.
Според специалисти липсата на човешка намеса ще направи прегледите реални. "От една страна ще се подобри екологията, от друга страна ще се вдигне нивото на автомобилния парк в България, което е доста занемарено", коментира пред bTV председателят на Българската федерация по автомобилен спорт Румен Дунев.
Вече обаче се появиха сигнали, че автомобилите с дизелови двигатели безпроблемно минавали прегледа, докато тези с бензинови мотори не могат да покрият нормите за CO2 (въглероден диоксид).
Експертите съветват шофьорите да бъдат по-внимателни при покупка на стар автомобил и да проверят дали може да мине техническия контрол. Ако автомобил не премине ГТП, има две седмици, за да отстрани повредата и да се яви повторно. Ако отново не отговаря, той пак се връща за отстраняване на проблемите, като при третото явяване трябва да заплати нова такса за ГТП.
"Това е свързано с нашата безопасност по пътищата. Дори и да е имало някакви възможности за манипулиране, за неверни данни, мисля, че така се свеждат до минимум", коментира Атанас Назлиев, който е минал с автомобила си през годишен технически преглед миналата седмица и който подкрепя новите правила.
Дир.бг
Коментари
Анонимен
Поредната държавна дивотия. Ще излезем със сопите май.
Хаванска пура
Извода е: купувайте и карайте дизел! Оказало се, че с газовите уредби замърсяваме много повече в сравнение с дизела.
Анонимен
то това е проучвано още 2017-та , ама ганя си мисли че е еко на газ.