Шумен, Велики Преслав и Каспичан вече имат обща концепция за развитието на туризма. Документът от близо 300 страници бе представен от авторите му в зала 363 на община Шумен.

За да привличат повече гости трите общини трябва на първо място да създадат и общ туристически пакет. За постигането на целите е нужна също бърза дигитализация и увеличаване на средствата за маркетинг.

„Културно-опознавателният туризъм ще бъде винаги водещ за областта, но не е  достатъчен сам по себе си. Търсим комерсиалния подход, търсим масовост, търсим раздвижване на бизнеса“, каза ръководителят на екипа, разработил концепцията, Ивайло Кожухаров.

Той и колегите му представиха подробен анализ на силните и слабите страни на туристическия район, както и възможностите за развитие на всеки от видовете туризъм - културно-опознавателен, спортен, винен, събитиен, спа и уелнес.

Според Кожухаров Шуменска област страда от недостиг на хотелска леглова база, което е най-големият недостатък. Други проблеми са прилаганият досега пасивен маркетингов подход и кадровата обезпеченост.

Експертите смятат обаче, че потенциалът на региона е много, много голям.

В сферата на културно-опознавателния туризъм най-важното е да се разработи продукт, който да се предлага в общ пакет с възможни наименования „Столиците на България“, „Оттука започва България” или “#681”. Трите общини трябва да създадат дигитална туристическа екосистема, която да е леснодостъпна от телефон, да е на много езици, да предлага интерактивни карти, видеа, маршрути, и основното – да дава възможност за закупуване на билет за общия пакет.   

Конкретно в Шумен като перспективни идеи са залегнали кабинков лифт до Шуменското плато, приключенски въжен парк и комплекс от писти за моторни спортове.

Събитийният туризъм може да намери своето развитие, чрез фестивал, посветен на Тодор Колев, и чрез налагането в национален мащаб на честването на 11 май, освен като ден на Шумен, но и като ден на почит на Кирил и Методий и азбуката.

Марашките минерални извори са даденост, която може да се развие в цял голям курорт. Дебитът на лечебната вода там е достатъчен за построяването на хотели, водни паркове и атракции, които да привличат до 1 милион туристи годишно и да носят до 200 милиона лева.

Перспективата за там обаче е по-дългосрочна, защото са нужни частни инвеститори. За привличането им община Шумен в частност трябва да обмисли предоставянето на данъчни преференции и общински терени.

Голям потенциал за развитие на туризма специалистите виждат и в разработването на румънския пазар. Според концепцията средствата за реклама и маркетинг на трите общини трябва да се раздели в съотношение 75% за български пазар, 25% за румънския и 5% за други външни туристи.     

Парите за реклама същевременно трябва да започнат да се харчат по модерен начин - поне 65% да са за дигитална реклама, а останалите да се разпределят за печатна, телевизионна и аудио.

Новата, разработена от външна фирма концепция за туризма, няма да се разглежда като стратегически документ. Целта й е да даде насоки и идеи за работа на администрациите на трите общини.

ШУМ.БГ