Шумен, Велики Преслав и Каспичан вече имат обща концепция за развитието на туризма. Документът от близо 300 страници бе представен от авторите му в зала 363 на община Шумен.
За да привличат повече гости трите общини трябва на първо място да създадат и общ туристически пакет. За постигането на целите е нужна също бърза дигитализация и увеличаване на средствата за маркетинг.
„Културно-опознавателният туризъм ще бъде винаги водещ за областта, но не е достатъчен сам по себе си. Търсим комерсиалния подход, търсим масовост, търсим раздвижване на бизнеса“, каза ръководителят на екипа, разработил концепцията, Ивайло Кожухаров.
Той и колегите му представиха подробен анализ на силните и слабите страни на туристическия район, както и възможностите за развитие на всеки от видовете туризъм - културно-опознавателен, спортен, винен, събитиен, спа и уелнес.
Според Кожухаров Шуменска област страда от недостиг на хотелска леглова база, което е най-големият недостатък. Други проблеми са прилаганият досега пасивен маркетингов подход и кадровата обезпеченост.
Експертите смятат обаче, че потенциалът на региона е много, много голям.
В сферата на културно-опознавателния туризъм най-важното е да се разработи продукт, който да се предлага в общ пакет с възможни наименования „Столиците на България“, „Оттука започва България” или “#681”. Трите общини трябва да създадат дигитална туристическа екосистема, която да е леснодостъпна от телефон, да е на много езици, да предлага интерактивни карти, видеа, маршрути, и основното – да дава възможност за закупуване на билет за общия пакет.
Конкретно в Шумен като перспективни идеи са залегнали кабинков лифт до Шуменското плато, приключенски въжен парк и комплекс от писти за моторни спортове.
Събитийният туризъм може да намери своето развитие, чрез фестивал, посветен на Тодор Колев, и чрез налагането в национален мащаб на честването на 11 май, освен като ден на Шумен, но и като ден на почит на Кирил и Методий и азбуката.
Марашките минерални извори са даденост, която може да се развие в цял голям курорт. Дебитът на лечебната вода там е достатъчен за построяването на хотели, водни паркове и атракции, които да привличат до 1 милион туристи годишно и да носят до 200 милиона лева.
Перспективата за там обаче е по-дългосрочна, защото са нужни частни инвеститори. За привличането им община Шумен в частност трябва да обмисли предоставянето на данъчни преференции и общински терени.
Голям потенциал за развитие на туризма специалистите виждат и в разработването на румънския пазар. Според концепцията средствата за реклама и маркетинг на трите общини трябва да се раздели в съотношение 75% за български пазар, 25% за румънския и 5% за други външни туристи.
Парите за реклама същевременно трябва да започнат да се харчат по модерен начин - поне 65% да са за дигитална реклама, а останалите да се разпределят за печатна, телевизионна и аудио.
Новата, разработена от външна фирма концепция за туризма, няма да се разглежда като стратегически документ. Целта й е да даде насоки и идеи за работа на администрациите на трите общини.
ШУМ.БГ
Коментари
Анонимен
Какъв лифт, бе хора... Без вода остава този град...не виждате ли? Кмете, ако искаш с нещо да те запомнят добро в Шумен, направете алтернативно водоснабдяване на града...не глупости.
Турист Пройчо
Тоя дето изброява приоритетите в "новата стратегия за туризма" е забравил да притури още: кални лечебни бани в коритото на Боклуджа,посещение в тайните подземия под централния шуменски площад,поклонение в замъка със златния купол на Пешо Ретрото,наблюдение на града от циментовата кула на центъра,летене с балоните на Красимир Костов,среща с уникално умния шуменски кмет.
Анонимен
Като има лифт,няма да ни тормозят дупките-целият град да се опаше с лифтове!
Лора Сашева
Някой да знае защо закъснява пътническия от Горна?
Varg
В този делиормански град само лифт до паметника му липсва.Това щяха да са полезни проекти,ако бяхме 1987 година и градът беше 100 000 само,че сега сме 2024 и градът е 60 000.След 10 години ще сме едно голямо село.Няма адекватен градски транспорт,няма млади хора,центърът си стой все така недовършен вече 35 години...
Анонимен
Това не е хубаво, защото ще се напълни с шумни и невъзпитани туристи и техните деца, които ще цапат и ще развалят спокойната обстановка в Шумен. Също така, цените на услугите и тези в магазините ще се вдигнат заради туристите, както е във Велико Търново и това за съжаление се понася от местните жители.
Анонимен
Тези дето предлагат да има лифт нормално мислещи ли са? Фантазьори и откачалки!
Шуменец
Всички пътни артерии при влизане в града ,са в окаяно състояние . Първото впечатление на чужденеца, е много важно . В града всички улици и булеварди , с огромни дупки . Оправете тези неща , после мислете за лифт и други неща . Шумен в момента е един изоставен, в настоящето град .
Анонимен
Цървула си е цървул. Независимо дали е професор или кмет, той си остава цървул