Шумен, Велики Преслав и Каспичан вече имат обща концепция за развитието на туризма. Документът от близо 300 страници бе представен от авторите му в зала 363 на община Шумен.
За да привличат повече гости трите общини трябва на първо място да създадат и общ туристически пакет. За постигането на целите е нужна също бърза дигитализация и увеличаване на средствата за маркетинг.
„Културно-опознавателният туризъм ще бъде винаги водещ за областта, но не е достатъчен сам по себе си. Търсим комерсиалния подход, търсим масовост, търсим раздвижване на бизнеса“, каза ръководителят на екипа, разработил концепцията, Ивайло Кожухаров.
Той и колегите му представиха подробен анализ на силните и слабите страни на туристическия район, както и възможностите за развитие на всеки от видовете туризъм - културно-опознавателен, спортен, винен, събитиен, спа и уелнес.
Според Кожухаров Шуменска област страда от недостиг на хотелска леглова база, което е най-големият недостатък. Други проблеми са прилаганият досега пасивен маркетингов подход и кадровата обезпеченост.
Експертите смятат обаче, че потенциалът на региона е много, много голям.
В сферата на културно-опознавателния туризъм най-важното е да се разработи продукт, който да се предлага в общ пакет с възможни наименования „Столиците на България“, „Оттука започва България” или “#681”. Трите общини трябва да създадат дигитална туристическа екосистема, която да е леснодостъпна от телефон, да е на много езици, да предлага интерактивни карти, видеа, маршрути, и основното – да дава възможност за закупуване на билет за общия пакет.
Конкретно в Шумен като перспективни идеи са залегнали кабинков лифт до Шуменското плато, приключенски въжен парк и комплекс от писти за моторни спортове.
Събитийният туризъм може да намери своето развитие, чрез фестивал, посветен на Тодор Колев, и чрез налагането в национален мащаб на честването на 11 май, освен като ден на Шумен, но и като ден на почит на Кирил и Методий и азбуката.
Марашките минерални извори са даденост, която може да се развие в цял голям курорт. Дебитът на лечебната вода там е достатъчен за построяването на хотели, водни паркове и атракции, които да привличат до 1 милион туристи годишно и да носят до 200 милиона лева.
Перспективата за там обаче е по-дългосрочна, защото са нужни частни инвеститори. За привличането им община Шумен в частност трябва да обмисли предоставянето на данъчни преференции и общински терени.
Голям потенциал за развитие на туризма специалистите виждат и в разработването на румънския пазар. Според концепцията средствата за реклама и маркетинг на трите общини трябва да се раздели в съотношение 75% за български пазар, 25% за румънския и 5% за други външни туристи.
Парите за реклама същевременно трябва да започнат да се харчат по модерен начин - поне 65% да са за дигитална реклама, а останалите да се разпределят за печатна, телевизионна и аудио.
Новата, разработена от външна фирма концепция за туризма, няма да се разглежда като стратегически документ. Целта й е да даде насоки и идеи за работа на администрациите на трите общини.
ШУМ.БГ
Коментари
Анонимен
Какъв кабинков лифт? Горе на паметника е такава мръсотия и тъмница. Плочите са изпочупени. Паветата непочистени. В 21:00 часа е тъмно навсякъде, заведението не работи.
Анонимен
Алооо, набедените експерти, какъв лифт, че и кабинков, ще правите до Паметника??? Вие въобще наясно ли сте колко е денивилацията от града до Паметника (има-няма 200 м.). И за тази денивилация ще се пилеят пари на данъкоплатеца, за лифт?! Много ми е интересно къде ще бъде разположена началната лифтова станция (някъде до Разперко или театъра) и това как ще се върже архитектурно. Не се излагайте!
медицина
Жалко, но кмета не го слуша глаавата. В София поне си имат в Курило начело с д-р Цветеслава Гълъбова.
Сега сериозно: туризъм не се прави с популизъм! Направете нещо малко, но реално и след това стъпка по стъпка стигнете до голямото.
Анонимен
Сякаш имам дежавю - Костов навремето се качи на лифта, литна с балоните и приключи с гумени цървули, облян в алкохолни пари. А в същото време една перната птица и един кебапчия му усвоиха авоарите. Сега пак лифт, скоро и балони … и кърлежи има - сега адвокат и мастит спонсор …А казват, че историята не се повтаряла …
Анонимен
Кажете на кмета на Преслав, първо да си изхвърли боклуците. Казаните на населението са препълнени, седнал туризъм да развива нашия... Алоооо, драгоево
Анонимен
Каквото ви направи Генерала с това ще си останете. Но поне го поддържайте.
Анонимен
Фантазии! Пари няма общината да се разплати с фирмата, която прави басейна, лифт ще изграждат. Трите общини да си направят стратегия как по-атрактивно и адекватно да използват това, което имат, а не да измислят/мечтаят за невъзможни неща. Пъти ща няма, транспорт няма, грижа за обектите няма....Имала пари община Шумен, дала ги на "експерти " за невъзможна стратегия.
Анонимен
Този ще надмине Костофф по лудост.
Анонимен
Този кмет е голям майтап