Министърът на отбраната Атанас Запрянов отменя авиошоуто в Трета авиационна база заради катастрофа с военнотранспортен самолет L-39 ZA, съобщиха от Министерството на отбраната. По неофициална информация на БНТ, bTV и Нова тв има загинали пилоти.
Инцидентът е станал около 13 ч. при подготовката на утрешните демонстрации край Граф Игнатиево по случай 20-годишнината от приемането ни в НАТО и 35 години самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили (ВВС).
В момента се провежда разследване.
При падането самолетът се е възпламенил. Взети са мерки за локализиране на пожарите и установяване на причините за инцидента, добавят от МО. Оттам заявиха, че все още не могат да кажат какво се е случило с пилотите и на този етап не могат да потвърдят смъртта им.
Учебният самолет L-39 се е разбил в района на авиобазата при изпълнение на сложна маневра на пределно малка височина. При инцидента не се е задействал катапултът, респективно парашутите не са се отворили, цитира свои източници "По света и у нас". Ударът е бил в горски масив. Машината е била пилотирана от двама летци. Вероятно те са загинали, съобщава и репортерът на БНТ, който е на мястото на трагедията.
По-рано днес президентът Румен Радев участва като втори пилот в демонстрационен полет на изтребител F-16 в авиобазата по покана на Военновъздушните сили на САЩ.
Подробности за L-39ZA
Реактивните учебно-тренировъчни самолета L-39ZA у нас са с удължен ресурс и са преминали основен ремонт, за да се поддържат в летателна годност, написа "Аеро" през 2019г.
България закупува от тогавашната Чехословакия общо 36 самолета. Първата партида от 18 L-39ZA е поръчана още през 1985 г. - 12 са доставени през 1986 г. и шест броя през 1987. Втората партида, също от 18 машини, пристига у нас през 1990 г. След изтичането на първоначално назначения технически ресурс, по-голямата част от самолетите са продадени (включително всички от първата партида), а на шест от останалите поетапно е изпълнено удължаване на ресурса при преминаване на капитално-възстановителен ремонт от фирмата-производител. Това става след 2012 г., когато оригиналния производител в лицето на чешката компания Aero Vodochody Aerospace (AVA - Аеро Водоходи Аероспейс) печели обществена поръчка за основен (капитално-възстановителен) ремонт на шест самолета от състава на Военновъздушната учебната авиобаза в Долна Митрополия, оригинално доставени през 1990 г. Ремонтът, на обща цена около €12 млн., е изпълнен в периода 2013-2016 г.
Специализираното издание припомня, че заради изтекъл междуремонтен ресурс L-39 не летяха между декември 2007 и април 2013 г.
След ремонта от 2013-2016 г., машините получават удължен общ технически ресурс до 32 години и междуремонтен ресурс от 7,5 години и 1500 часа, което се случи първо. Удължаването на ресурса е удостоверено чрез издаване на специален бюлетин от AVА за самолетите, на които е извършен капитално-възстановителния ремонт (в съответствие с разработена от фирмата програма SLEP). В този бюлетин изрично е упоменато, че удължаването на ресурса остава валидно при условие, че самолетите се експлоатират съгласно предписанията на производителя. Това означава, че се спазват ограниченията, залегнали в експлоатационната документация и при ремонта на машините се влагат само одобрени от производителя нови и/или ремонтирани резервни части за поддържане на летателната годност. Това изискване има за цел да изключи използването на агрегати, ремонтирани или произведени от неоторизани източници, които могат да компроментират летателната годност.
По време на ремонта също е извършена и малка модернизация на самолетите - на тях е монтирано ново оборудване, включващо цифрово устройство за запис на полетните данни (заедно с него е доставена и наземна система за анализ на полетните данни) и устройство за измерване и записване на претоварванията в полет, чиято информация се анализира след това от производителя.
Така възстановените самолети се използват в т.нар. курсове за интензивна летателна дейност в Долна Митрополия - подготовка на млади и перспективни пилоти, предназначени за последващо преминаване на МиГ-29 и Су-25, и в перспектива също на нов многоцелеви изтребител.
Очаквайте подробности!
Дир.бг
Коментари
Анонимен
L–39 ZA не е военнотранспортен самолет, а учебно-боен.Разликата е голяма, не само в габаритите.
Анонимен
Министърът на отбраната Атанас Запрянов отменя авиошоуто в Трета авиационна база заради катастрофа със самолет L – 39 ZA. Инцидентът е станал при подготовката на утрешните демонстрации. В момента се провежда разследване. Взети са мерки за локализиране на пожарите и установяване на причините за инцидента.
Анонимен
За жалост на всички евроатлантици май объркаха самолета и омразният им пилот кацна успешно.
Анонимен
Господ дава интересен знак по повод честването на най-"великото" събитие в нашата военна история.
Анонимен
Руски саботаж.Въоръжените ни сили са пълни с путинисти.
Анонимен
Лошо за близките им. Може да е саботаж.
Анонимен
Гледам Нова тв сега. Експерта казва че самолета е учебно-тренировъчен, водещата го попрявя че е учебно- транспортен. И то на два пъти.
Анонимен
Предния дето падна пак ли беше саботаж бе мухоморки? Причината е че пилотите нямат летателни часове. Нямат и самолети на които да ги направят тези часове или ако имат то те са стари и амортизирани.
Анонимен
Военния министър дали ще поеме отговорността и ще се оттегли в заслужена пенсия?