Намерена е черната кутия на разбилия се край авиобаза "Граф Игнатиево" самолет L-39, обяви в "Още от деня" на БНТ министърът на отбраната Атанас Запрянов.
Катастрофата стана в 12.30 часа, като загинаха двамата пилоти - майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин. Летците са от авиобаза "Долна Митрополия" и е трябвало да изпълнят сложна и атрактивна маневра на малка височина по време на подготовката на авиошоу. При инцидента не се е задействал катапултът и парашутите не са се отворили.
Военни прокурори и следователи започнаха разследване.
"Черната кутия ще бъде разчетена. Това е един комплексен подход. Освен това, което разследващите ще дешифрират записите в черната кутия, те ще се запознаят с цялата подготовка за провеждането на този полет. Да изчакаме разследването", призова служебният военен министър.
Разследват се две основни версии за трагичния инцидент - технически проблем или пилотска грешка. Преди полета е извършена техническа проверка на самолета.
"Самолет не може да излети без техниците да го проверят и да се подпиша. Да видим разследването какво ще каже, защото често се случват неща, когато всичко е наред. Не е изключена техническа грешка, но се разследва и друга версия - пилотска грешка", обясни Запрянов.
Разбилият се самолет е минал през модернизация в Чехия и от юни насам е в полет, извършил е почти 65 летателни часа. Според заключението на експертите самолетът бил "почти като нов" след ремонта.
Министърът на отбраната потвърди, че упражнението, изпълнявано от двамата пилоти, е правено многократно в базата в Долна Митрополия, а летците са изключителни професионалисти.
"В момента не мога да обвинявам никого, води се досъдебно производство. Да оставим разследването да завърши и тогава ще обявим официално информация. Ако има заключения, причини и виновни, разбира се, ние ще предприемем необходимите мерки", категоричен бе той.
Атанас Запрянов определи случилото се като тежък удар за него.
"За моя кратък мандат като служебен министър ежедневно апелирам парламента, политиците, обществото да ни подкрепят (за модернизацията на армията - бел. ред). Вече парламентът направи едно решение по отношение на заплащането, капиталовите разходи се увеличиха, но не можем за един ден да подменим техниката", коментира той.
Запрянов изказа съболезнования на семействата на загиналите и увери, че ще направи всичко, което е в правомощията му, за да им съдейства. С негова заповед дните 14, 15 и 16 септември 2024 г. са обявени за дни на траур в Министерството на отбраната, Българската армия и в структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната.
Дир.бг
Коментари
Анонимен
Много стар самолет. 40-50 годишен. Такава техника винаги миже да даде грешка. Светла памет на загиналите офицери. Много са последствията от този крадлив 30 годишен преход. Жалко за хората.
Анонимен
Едно време при инцидент полетите се спираха за 24 часа. След това бойната подготовка продължаваше. Сега 3 дена траур. Малко се преекспонира. Светла им памет на пилотите, но такива са рисковете на професията.
Анонимен
Колите за 20г се трошат, а самолетите на 50г са се скапали и остарели технологично. Телефоните остаряват за месеци, компютрите трябва да ги сменяме на 2г, новите програми изискват все по големи мощности. Самолетите трябва да се сменят всяка година.
До горния
Брей, амчи той Ф-16 е модел преди 50 години бе! За какво го купихме тоз половин вековен технологично остарял самолет като след една година ще трябва да го сменЯваме? Карай си 20 годишния VW и не разсъждавай за авиация. Много си далеко.
Бивш пилот
Гледах запис от инцидента. Чиста проба "грешка в техника на пилотиране". Изпълнение на сравнително проста фигура от висшия пилотаж съпроводена с лоша пилотска преценка и загуба на скорост в най-високата част на фигурата. Типична грешна за неопитни пилоти. Последва рязко пикиране за набор на въздушна скорост, но не достигана височина на машината, за да излезе от лупинга.