Пазарът на нови автомобили в страните от Европейския съюз се свива значително през август, като особено значителен спад е отчетен при продажбите на коли, които се задвижват само чрез батерийни клетки. Това сочат данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), огласени днес в Брюксел и цитирани от Ройтерс.
Срив на продажбите на автомобили в ЕС
Регистрациите на нови автомобили в страните от ЕС са намалели с 18,3 на сто през август спрямо същия месец на миналата година. Това е най-ниското им равнище през последните три години.
При повечето от водещите автомобилни пазари в Евросъюза е отчетен значителен спад на продажбите на годишна база спрямо (август 2023 г.) - Германия (- 27,8 на сто), Франция (-24,3 на сто) и Италия (-13,4 на сто).
Регистрациите на електрическите автомобили, задвижвани изцяло от батерии, се сриват през август, с 43,9 на сто на годишна база. Те намаляват за четвърти последователен месец, сочат данните на ACEA
В България през август са регистрирани 2938 нови автомобила, което представлява спад с малко над 14 на сто спрямо същия месец на 2023 г. (3417 нови коли).
Призив за помощ
На този фон европейски автомобилни компании, представени от асоциацията им, отправят призив за подкрепа от страна на институциите на Евросъюза.
"Продължаващата тенденция за намаляване на пазарния дял на електрическите автомобили, задвижвани изцяло от батерии, е изключително тревожен сигнал към (представителите на автомобилната - бел. ред.) индустрия и към политиците", посочва Европейската асоциация на автомобилостроителите на своя сайт. Тя призовава европейските институции да предложат спешни мерки за помощ. Това трябва да стане преди 2025 г., когато влизат в сила нови изисквания за ограничаване на вредните емисии от въглероден диоксид, отделяни при движението на колите и лекотоварните автомобили.
Освен това автомобилните производители призовават Европейската комисия "да ускори преразглеждането" на екологичните изисквания, на които трябва да отговарят новите коли и лекотоварни автомобили. Предвидената оценка на въздействието на екологичните изисквания трябва да бъде проведена през 2025 г., а не през 2026-а и 2027 година, както е планирано, посочва браншовата асоциация.
Редица европейски автомобилни компании посочват, че бизнесът им е засегнат от строгите екологични изисквания на ЕС, както и от вноса на евтини китайски електромобили.
На 12 юни Европейската комисия предложи налагането на допълнителните тарифи върху импорта на електрически превозни средства, произведени в Китай. Това стана на фона на разследване, което започна миналия септември. То е свързано с огромните субсидии, които правителството в Пекин отпуска на китайските производители на електрически превозни средства.
Временните търговски защитни мерки се налагат, тъй като китайските компании са в по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии, посочи през юни Еврокомисията.
Предвидено е ЕК да гласува през октомври предложението за новите мита. Те ще бъдат наложени в допълнение на стандартните тарифи върху вноса на китайски електрически превозни средства, които са в размер на 10 на сто, посочва Ройтерс.
По-малко регистрирани нови електромобили
Делът на регистрираните нови електрически коли в Евросъюза, задвижвани изцяло от батерии (BEV), се спада през август 2024 г. до 14,4 на сто от всички нови автомобили при 21 на сто през същия месец на миналата година.
В ЕС са регистрирани 92 627 нови изцяло електрически автомобила при 165 204 през август 2023 година. Сериозен срив при продажбите на нови електрически коли, задвижвани изцяло от батерии (BEV), е отчетен в Германия (-68,8 на сто) и във Франция (-33,1 на сто). Това са най-големите пазари на този вид автомобили в Евросъюза, посочва ACEA.
Делът на новите коли с бензинови двигатели в ЕС през юли е 33,1 на сто, на тези с дизелови двигатели е 11,2 на сто, а на хибридните електрически превозни средства (HEV) - 31,3 на сто.
В България делът на новорегистрираните електрически автомобили (BEV) през миналия месец е 3,2 на сто. Най-много са били новите коли с бензинови двигатели - 72,4 на сто, следвани от тези с дизелови двигатели - 19,7 на сто. Хибридните автомобили са съставлявали 3,1 на сто от новите коли.
БТА
Коментари
Анонимен
"Чистият дизел" доказва преимуществата си!
Ивайло
Ама като ви пробутваха тез тъпотии още на приказки си мълчахте. Сега вече късно е либе за китка. ЕС ви такова мамата(и китайците де). То като цяло ЕС сам си заби ножа и не зная има ли връщане от тез всички тъпотии дето сътвориха.
Анонимен
Какви са заплатите в заводите в ЕС и какви да в Китай, какви са цените на ресурсите в ЕС и какви са в Китай? За каква конкуренция си говорим. ЕС сам се закопа с тези санкции и зелени сделки.
Анонимен
Някакви си неизвестни дилетанти коментират глобални проблеми, от които нищо не разбират. Избиват комплекси, но демонстрират простотия.
Анонимен
Колата трябва да ти дава независимост не обратнто, както са ел.бокуците :)
Хммм
Всички с голям ентусиазъм тръгнаха да правят атомобила екологичен. Само където никой не си задава въпроса, двигателите на корабите и самолетите колко замърсяват. И защо за тях няма никакви, ама никакви екологични норми. Май всичко си е за да преразпределим едни пазари. И вместо едни боклуци да купуваме други боклуци.
Анонимен
Язък че използваха онова болно детенце за целите си. Бързо го изплюха и забравиха, и нищо сякаш не е било.