На 4 октомври 1974 г. започва строителството на АМ "Хемус". Първа копка прави председателят на Държавния съвет и първи секретар на ЦК на БКП Тодор Живков край село Яна (Софийско). Това е и ден първи изобщо от началото на изграждането на автомагистрални пътища в България. Началото на същинското строителство е предшествано от три години предварителни проучвания от инженерно-геоложки характер довели до изготвянето на окончателния работен проект. Главен проектант на трасето е инж. Дена Паланкова.
Решението за строителство е взето на X конгрес на БКП проведен в периода 20-25 април 1971 г. Наред с обсъжданията по новата конституция и промяната в Устава на БКП е решено да се пристъпи към изграждане на автомагистрален пръстен на България - изграждане на АМ "Хемус" в Северна България, АМ "Тракия" в Южна България и АМ "Черно море", свързваща последните две по морското ни крайбрежие.
БТА представи информация за първата копка на автомагистрала "Хемус" и последващото й изграждане под редакцията на Денислав Чакъров.
Започна изграждането на автомагистрала "Хемус"
Другарят Тодор Живков направи първата копка на строежа
Село Яна, Софийски окръг, 4 октомври 1974 г. (спец. кор. на БТА Петър Кочанов и Росица Модева). Ден първи в изграждането на автомагистрални пътища у нас! В участъка "Яна - Коритна" днес започна строителството на първия етап на автомагистралата "Хемус" като част от автомагистралния пръстен на родината. По този случай в района между селата Яна и Йорданкино се състоя тържество с участието на много трудещи се от окръга и столицата, пътни строители, механизатори и др. С голямо въодушевление и възторг, с възгласи в прослава на партията, присъстващите посрещнаха първия секретар на ЦК на БКП и председател на държавния съвет Тодор Живков. Заедно с него на трибуната заеха места секретарят на ЦК на БКП Пеню Кирацов, министърът на транспорта Васил Цанов, министърът на финансите Димитър Попов, председателят на градския народен съвет Иван Панев, председателят на окръжния народен съвет Петко Петков и др.
Митингът бе откри от първия секретар на окръжния комитет на БКП Николай Дюлгеров. Доклад изнесе заместник - министърът на транспорта Стамен Стаменов - началник на главното управление на пътищата. След като отбеляза успехите на пътното строителство през изминалите три десетилетия от победата на социалистическата революция, важното значение на пътищата за икономиката, ролята им за повишаването на обществената производителност на труда, той говори за усилията на пътните строители и специалисти за изпълнение решенията на десетия конгрес на БКП за строителството на автомагистралния пръстен в България, с което започва нов етап в изграждането и усъвършенстването на пътната мрежа у нас.
Автомагистралният пръстен, чиято дължина е повече от хиляда километра, ще се състои от трите магистрали "Хемус" - от София до Варна, "Черно море" - от Варна до Бургас и "Тракия" - от Бургас до София. Той ще се изгради по проекти на "Пътпроект" с участието на "Енергопроект" и специалисти от висшия инженерно-строителен институт. Строителството ще бъде извършено от колектива на стопанското обединение "Пътни строежи", като се използва най-ефективна комплексна строителна техника.
Заместник-министърът Стамен Стаменов изтъкна голямата отговорност на пътните строители за превръщането на строителството във всенародно дело, като увери другаря Тодор Живков, че те ще мобилизират всичките си сили за предсрочно изпълнение на петилетния си насрещен план.
Генералният директор на стопанското обединение "Пътни строежи" Георги Николов прочете обещанието на колектива до ЦК на БКП, в което пътните строители и специалисти се задължават да извършат строително-монтажни работи за 30 милиона лева над предвиденото в плана за шестата петилетка.
Посрещнат изключително сърдечно, с възгласи "БКП", "БКП", "БКП-напред", слово произнесе другарят Тодор Живков. След като отбеляза, че за първи път в многовековната история на България започва да се изграждат автомагистрали, той говори за големите успехи на пътното строителство у нас след деветосептемврийската Победа. Другарят изтъкна, че изграждането на автомагистралите поставя на качествено нова основа развитието на автомобилния транспорт. Той подчерта огромното им значение за икономиката на страната, сигурността на движението, за туризма и особено за обслужване на населението.
След това другарят Тодор Живков направи първата копка на строежа на автомагистралата "Хемус".
БТА/Дир.бг
Коментари
Анонимен
Не, въпросния вазелин е от тези, на които демокрацията им е виновна, не мутрите патриоти дето ни окрадоха. Като цяло спрете да ревете вече, писна ми от такива кво било що било, живеем в момента, квото е било е минало и заминало.
Анонимен
Краде се не заради демокрацията, а защото такъв е манталитетът на мнозинството населяващо тези географски ширини.
Колкото по мързелив и прост е един народ, толкова по -зле живее.