Типичното въплъщение на kawaii - "сладката" страна на японската популярна култура, героинята Хелоу Кити (Hello Kitty) ще отбележи своята 50-годишнината в петък, продължавайки да е все така известна по света и да носи дивиденти на своите създатели, предаде АФП.
От създаването си през 1974 г. до ден днешен героинята, която наподобява бяло котенце с неизменна червена панделка, се радва на световен успех. Образът на Хелоу Кити може да бъде видян върху десетки хиляди продукти - от плюшени играчки до ученически чанти, дрехи и домакински уреди.
Героинята със схематични черти, която според създателите си от "Санрио" е малко момиче от Лондон, а не котка, има солидна база от фенове и се е превърнала в "машина" за печелене на пари.
Петдесетгодишната американка Хелън от Калифорния, обсебена от Хелоу Кити още от появата й през 70-те години на миналия век, казва, че симпатичната героиня и купищата артикули с нейния лик, които притежава, "успокояват" детето в нея.
Първоначално Хелоу Кити е изобразена върху чантичка, но през десетилетията се появява върху най-различни предмети, както официални, така и неофициални, и дори се свързва с марки като "Адидас" и "Баленсиага".
Популярността на Хелоу Кити не секва дори половин век след появата й - "Уорнър Брос" подготвя филм, а догодина в Хайнан, Китай, ще бъде построен нов тематичен парк, посветен на нея.
"Би било глупаво и цинично да се каже, че нямаме нужда от тези меки, пухкави, розови неща. Имайки предвид разединения характер на съвременния ни живот, може би се нуждаем от тях повече от всякога", казва антроположката Кристи Яно от Хавайския университет и авторка на есе за Хелоу Кити, озаглавено "Розовата глобализация".
"Това не е явление, което е приключило или се очаква да изчезне, поне не в краткосрочен план", допълва тя.
За разлика от други японски културни експорти, Хелоу Кити не е била обект на особено добре развита наративна вселена. За нея се знае малко, останалото е празна страница, оставена на човешкото въображение.
Някои феминистки коментатори смятат, че липсата на уста на Хелоу Кити, която й пречи да изразява себе си, символизира безпомощност. Според защитниците й това позволява на героинята да пресъздава различни емоции.
Сред поклонниците на Хелоу Кити са кралски особи и звезди на шоубизнеса - от британския крал Чарлз Трети до Лейди Гага, Ники Минаж и Кейти Пери.
Акаунтът в ТикТок, посветен на героинята, наричана "генерален директор на суперсладкото", радва 3,5 милиона последователи с мемета и снимки от нейни изяви.
БТА
Коментари
Добави коментар