Министърът на културата Найден Тодоров е уверен, че съвсем скоро старите столици Плиска и Преслав, както и солниците в Провадия ще станат защитени обекти в списъка на ЮНЕСКО, а статутът на Мадарския конник ще бъде разширен до целия резерват.

„Общо взето, ако се замислим, всичко започва да се върти около Шумен и е логично от тук да започне всичко. Надяваме се всичко това да стане на предстоящия голям форум на Юнеско догодина, когато държавата ни е домакин на 47-ата сесия на Комитета по културно наследство към ЮНЕСКО“, каза министър Тодоров днес в Шумен.

Той бе в града за участие във форум от националната кампания „Бранд България“, организиран от вестник „Стандарт“. На него присъстваха заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева, представители на местната и централната власти, на културни институции и туристически агенции.  

„Имаме нужда да сме повече горди в този момент, имаме нужда да знаем нашата история, имаме нужда от инициатива, която да обедини всичко. Защото дори само да видим в Шумен и около Шумен какво има, с какво разполага... Колко хора го знаят, колко хора го осъзнават? Гордеем ли се с него, разпространяваме ли го?“, заяви министър Тодоров.

Той призна за липсата на ясна държавна политика и приоритети по отношение на отделяните средства за археологически проучвания. „Ние досега не сме се опитвали да си изясним за себе си кои са основните приоритетни обекти, които трябва да бъдат финансирани първи, кое е важно за България. В момента принципът на финансиране е чрез кандидатстване по национална програма година за година, а трябва да е по-дългосрочно. Една от промените, които искаме да направим, е приоритизиране и второ – тези, които получават финансиране за специални обекти е да получават финансиране не за една, а за няколко години“, каза министърът.

Заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева изнесе данни, според които от януари до октомври увеличението на туристи в Шуменско е 16% спрямо същия период на м.г.

„Изключително добра тенденция е, че 80% от тези регистрации са на български туристи. Това, което прави Министерството на туризма, е да обръщаме по-голямо внимание на вътрешния пазар, защото тенденциите са изключително благоприятни в това отношение“, каза тя и добави, че Шумен има голям потенциал да се развива като 4-сезонна дестинация.

„Все още 70% от приходите в туризма идват от ваканционния и морския туризъм, но  един много добър баланс между тях и специализираните видове туризъм, каквито предлага Шумен и областта, биха били реално надграждане на националния туристически продукт“, добави зам.-министър Георгиева.

ШУМ.БГ