Руският товарен кораб "Урса Майор", който потъна в Средиземно море, е бил обект на "терористичен акт", съобщи агенция "РИА Новости", позовавайки се на собственика на кораба, предадоха Ройтерс и Франс прес.
Корабът, построен през 2009 г., потъна след експлозия в машинното му отделение, а двама от 16-те членове на екипажа са изчезнали, съобщи вчера руското външно министерство.
"РИА Новости" цитира "Оборонлогистика", собственик на кораба и компания, която е част от военно-строителни операции на руското министерство на отбраната, според която корабът е станал обект на "терористичен акт".
Компанията обаче не обясни на какви елементи се позовава, за да говори за крушение, дължащо се на терористичен акт, отбелязва Франс прес. Тя спомена за три последователни експлозии, предизвикали преобръщане на кораба и навлизане на вота, казва компанията, като се позовава на свидетели и на оцелели от крушението.
Масивният кораб потъна в нощта на понеделник срещу вторник в международни води между Испания и Алжир. По случая Руският следствен комитет започна вчера разследване за нарушаване на правилата за сигурността на морския транспорт, без да навлиза в повече подробности.
Според испанските служби за морски спасителни операции корабът е подал сигнал за тревога през нощта в понеделник срещу вторник на около 105 километра от брега на град Алмерия, в Испания, като това е станало при лоши метеорологични условия.
Товарният кораб е най-големият плавателен съд на "Оборонлогистика", която предоставя услуги, свързани с транспорт и логистиката за граждански цели. "Урса Майор" и компанията собственик на кораба са поставени в американския санкционен списък от май 2022 г., след началото на руската инвазия в Украйна.
Според "Оборонлогистика" корабът е транспортирал два големи пристанищни крана и оборудване за ледоразбивачи. Той е плавал към Владивосток, в руския Далечен изток.
Днес компанията увери, че не е имало свръхтовар на борда на кораба и изрази съжаление, че някои медии формулират тази хипотеза, за да обяснят крушението.
Товарният кораб е поел на 11 декември от Санкт Петербург в Северозападна Русия и е трябвало да пристигне на 22 януари във Владивосток, според сайта за морски трафик "Марин Трафик".
На 20 декември "Оборонлогистика" заяви, че пътуването на кораба е било част от развитието на Северния морски път. Този морски път в Арктика е разработван от години от Русия, която се надява да го използва като нов маршрут между Европа и Азия, за да доставя по-специално там въгледовородите си.
Украинското военно разузнаване заяви в понеделник, тоест преди крушението на кораба, че руски товарен кораб, наречен "Спарта" е имал технически проблем край Португалия.
"Урса Майор" беше наричан и "Спарта Три" едно време, според сайта на "Оборонлогистика". Украинските информации обаче не бяха потвърдения и би могло да става дума за два различни кораба, защото "Оборонлогистика" разполага също с друг кораб, наречен "Спарта". Този кораб плава също в Средиземно море, но към египетското пристанище "Порт Саид", според специализирания сайт "Весел Файндър". Украинското военно разузнаване твърдеше, че "Спарта" пътува към Сирия, за да евакуира оръжия и оборудване.
Москва има две бази в Сирия - военноморската в Тартус и военновъздушната в Хмеймим. Тези инфраструктури бяха ключови, защото позволяват на Русия да извършва операции в Близкия изток, в средиземноморския басейн и чак до Африка.
Бягството на сирийския лидер Башар Асад, свален по-рано от бунтовнически групи и получил убежище в Москва, нанесе тежък удар по руските амбиции, като освен това илюстрира и отслабването на регионалния съюзник на Сирия - Иран. Съдбата на руските бази остава неясна, отбелязва Франс прес.
Междувременно властите в южния руски Краснодарски край обявиха извънредно положение в целия регион, като заявиха, че 10 дни след като два остарели танкера аварираха, по крайбрежието все още се излива нефт, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.
Петролът е от танкерите, които попаднаха в буря на 15 декември. Единият плавателен съд се разцепи на две, а другият заседна в плитчина.
Замърсяването, което покрива пясъчните плажове в Анапа и околностите ѝ, популярен летен курорт, причинява сериозни проблеми на морските птици и на всички видове животни - от делфини до морски свине - и над 10 000 души се опитват да го разчистят.
Вениамин Кондратиев, губернатор на Краснодарския край, заяви в изявление, че е решил да обяви извънредно положение в целия регион, тъй като нефтът все още замърсява крайбрежието в Анапски и Темрюкски район.
"Първоначално, според изчисленията на учени и специалисти, основната маса мазут трябваше да остане на дъното на Черно море, което щеше да позволи събирането му във водата", написа Кондратиев в Телеграм. "Но времето диктува своите условия, въздухът се затопля и петролните продукти се издигат нагоре. В резултат на това те се пренасят до нашите плажове".
Като цяло са изследвани над 256 квадратни километра от крайбрежната зона и са събрани 25 тона нефто-водни утайки, съобщи кризисният център, фокусиран върху почистването.
Дир.бг
Коментари
Анонимен
Според американското законодателство кораби без застраховка в международна компания са легитимна цел
Анонимен
Е ние всички знаем кой стои зад терористичните нападения и кой подкрепя терористите, кой преименува вчерашните терористи в днешни борци за свобода и опозиция...
ШУМ.БГ
Този коментар бе изтрит заради неспазване на Правилата
Анонимен
Рашисти