Ние не просто трябва да ограничим телефоните в училище, трябва да изкрещим на родителите да им скрият телефоните вкъщи, и толкова по-силно трябва да го кажем, колкото са по-малки децата. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в ресорната парламентарна комисия в отговор на въпрос на Десита Петкова от ГЕРБ-СДС за това каква е нагласата на МОН относно въвеждането на забрани на мобилни телефони в училище и предвижда ли се промяна на системата за налагане на санкции на учениците.

Министърът на образованието отбеляза, че това са два въпроса, които касаят Закона за предучилищното и училищното образование, предаде bTV.

"Възнамеряваме да предложим такива промени до 30 април. Надявам се да успеем да се вместим в този амбициозен срок. Не е толкова трудно да изготвим промените, колкото да ги обсъдим", каза той и посочи, че всяка една промяна изисква значително обсъждане.

Вълчев подчерта, че към днешна дата има достатъчно изследвания, които показват, че продължително взаимодействие с екрани води до силно негативно въздействие върху развитието на децата.

"Страда развитието на когнитивните умения, на комуникативните, на двигателните, води до пристрастяване, страда умението концентрация, развива се т.нар. когнитивна нетърпимост - нещо, което можем да го видим и по нас самите, а много специалисти казват, че концентрацията е умението на XXI век, оттам страдат и резултатите по математика", добави той и допълни, че е доказано, че устройствата имат негативно въздействие в ранна детска възраст върху формирането на мозъка и мозъчната кора.

Красимир Вълчев даде пример с това, че и сега можем да видим деца в предучилищна възраст, които са оставени от родителите си да се взират в телефона или в таблета и това води до негативно въздействие върху тяхното развитие.

"Трябва да намерим начин да го кажем на всички родители, защото малко или много това уврежда децата", категоричен е той.

Според него, ако децата не ползват мобилни телефони в междучасието, ще се концентрират за следващия час, ще имат време да се раздвижат малко, да излязат навън.

"Има дори наблюдение, че някои деца забравят буквално да ходят до тоалетна, защото бързат да хванат телефона и да видят какво са пропуснали, докато са били в час", добави Вълчев.

Министърът обаче подчерта, че голяма част от учителите се въздържат от налагането на санкции.

"Факт е, че ние залитнахме към една концепция, в която само трябва да подкрепяме децата, но нямаме право да ги наказваме, за да не ги увредим. От друга страна пък увреждаме правото на образование на всички останали деца в класната стая, когато учителят не може да наложи дисциплина, така че ние трябва да намерим баланса на правата на децата", каза още той, като допълни оценка "Дисциплина" е юридически въпрос.

Дир.бг