Дарио Витале е новият творчески директор на Versace, съобщи днес къщата и компанията майка Capri.
Новината бележи исторически преход в италианската къща. Дебютната колекция на Витале ще бъде първата в 47-годишната история на бранда, която не е креативно контролирана нито от Джани, нито от Донатела Версаче.
Кръвната връзка между Версаче и Versace не е напълно прекъсната обаче: едновременно с обявяването на назначаването на Витале, къщата заяви, че Донатела ще продължи да подкрепя бранда. Ролята й ще се промени на главен посланик на марката.
"Подкрепянето на следващото поколение дизайнери винаги е било важно за мен. Развълнувана съм, че Дарио Витале ще се присъедини към нас и се вълнувам да видя Versace през нови очи. Искам да благодаря на моя невероятен дизайнерски екип и на всички служители във Versace, с които имах привилегията да работя повече от три десетилетия. За мен беше най-голямата чест в живота ми да продължа наследството на моя брат Джани. Той беше истинският гений, но се надявам, че имам част от неговия дух и упоритост. В новата си роля на главен посланик на марката ще остана най-страстният поддръжник на Versace. Versace е в моета ДНК и винаги в сърцето ми", каза Versace.
"За мен е истинска чест да се присъединя към Versace като главен творчески директор и да бъда част от тази специална и мощна модна луксозна къща, създадена от Джани и Донатела. Къщата на Versace има уникално наследство, което обхваща десетилетия и е оформило историята на модата. Искам да изразя искрената си благодарност на Донатела за нейното доверие в мен и за нейната неуморна отдаденост на изключителната марка, която Versace е днес. За мен е привилегия да допринеса за бъдещия растеж на Versace и неговото глобално влияние чрез моята визия, опит и отдаденост", каза Витале.
41-годишният Витале е смятан за един от най-вълнуващите и иновативни новопоявили се на модната сцена в Милано. Завършва Istituto Marangoni през 2006 г., като работи първо в Dsquared2 за една година, а след това в Bottega Veneta под ръководството на Tomas Maier.
Той се присъединява към Miu Miu през 2010 г., където си проправя път нагоре по стълбата, за да стане директор по дизайна на конфекцията и ръководител на имиджа. Той напусна родната къща на Прада този януари.
Днешната новина идва седем години след като семейство Версаче продаде контролния си дял във Versace, заедно с 20-процентов дял, притежаван от Блекстоун, на американската група Capri за 1,83 милиарда евро. Като част от сделката Донатела остава по договор като главен креативен директор на Versace, за да ръководи дизайна на колекцията и да представлява къщата по-широко.
В момента се разпространяват спекулации, че Capri Holdings планира да продаде Versace. Групата, която също притежава Michael Kors и Jimmy Choo, беше подложена на силен натиск след колапса миналата година на предложеното от нея сливане с Tapestry. Създаването на стойност 8,5 милиарда долара на това, което би било най-големият държан от САЩ луксозен конгломерат, беше блокирано от Федералната търговска комисия на основания за конкуренция. Оттогава беше съобщено, че както Versace, така и Jimmy Choo се продават, като заинтересованите страни досега за Versace включват Prada Group.
Докато бъдещето на Versace остава неясно засега, днешните новини отбелязват дълбоко скъсване с миналото. Роденият в Реджо Калабрия Джани Версаче е работил в италиански модни лейбъли, включително Callaghan и Genny, преди да основе свой собствен през 1978 г. по предложение на своя бизнес настроен брат Санто, който става главен изпълнителен директор. Донатела беше до тях от самото начало. Тяхната по-малка сестра действа едновременно като "муза" и дизайнер на компанията: в началото на 80-те години на миналия век тя също така играе важна роля за придобиването на търг на къщата на Via Gesù в Милано, дом на оригиналния барелеф на Медуза на Versace.
След създаването му през 1989 г. Донатела започва работа в Atelier Versace (където за първи път е вдъхновена да въведе безопасната игла като част от домашната иконография, разказва тя по-късно). Когато Джани създава линията Versus през 1993 г., той поверява на Донатела надзора върху нейния дизайн. Семейството, макар и склонно към оживени спорове, също така е много сплотено. Както веднъж казва Джани: "Можете да им се доверите. Можете да се биете с тях и да се влюбите отново. Можем да се бием в шест часа и да вечеряме с усмивка в осем."
Когато Джани е убит на стълбите на къщата си в Маями Бийч през юли 1997 г., на 50 години, той е в разцвета на изобретателността и славата си. Versace отчита приходи от 807 милиона долара предходната година. Той оставя на племенницата си, Алегра Версаче Бек, тогава 11-годишната дъщеря на Донатела, всичките си 50 процента дял в компанията. Санто държи 30 процента, а Донатела, която застава начело на бранда, държи 20 процента. По-късно Донатела си спомня: "Кралят беше мъртъв, но трябваше да дадем надежда на хората около него и на компанията. Чувствах се длъжна да уверя творческия екип около Джани, че ще гребем заедно в лодката."
Следващото десетилетие е предизвикателство. Докато Версаче тъгува, тя също така се и бори. На фона на редки светли моменти - като запомнящото се излизане на Дженифър Лопес през 2000 г. с роклята на Versace, което вдъхновява създаването на Google Images - бизнесът се съобразява с дългове и колебливи приходи, докато Донатела в крайна сметка влиза за рехабилитация, за да преодолее пристрастяването си. Веднъж тя казва за този период: "Всичко около мен се срина. Нищо не беше както трябва. Все още се опитвах да намеря своя път, но знаех, че това не е правилният път... Трябваше да намеря кой съм без Джани — защото бях неговата сянка, разбираш ли?"
От началото на 2010-те години Versace започва да възвръща своята сила, като една съживена Донатела се очертава като културна икона, защитавайки правата на ЛГБТ, насочвайки Versace да преустанови използването на кожи и се установява с познат хумор в образа на ослепително руса, по-голяма от живота модна суперзвезда. Веднъж, когато я питат за нейната тайна на красота, тя отговаря: "Всяка нощ спя във фризера."
През 2014 г. семейството продава 20 процента от компанията на Blackstone за 210 милиона евро. През 2017 г. се появяват първите слухове, че целият концерн може да бъде продаден (въпреки че Джани и Санто веднъж са обсъждали сливане с Gucci малко преди смъртта на Джани). Запитана за перспективата друг дизайнер да ръководи бъдещата творческа посока на Versace, Донатела казва: "Да, аз съм Versace. Но също така Versace трябва да означава промяна. И това трябва да бъде възможност за другите да изразят себе си.
И все пак Донатела продължава да води къщата, може би най-запомнящо се с колекция пролет/лято 2018, която отбеляза 20-ата годишнина от смъртта на нейния брат, като събира отново някои от ключовите супермодели, които той обожаваше през 90-те години. Наоми Кембъл, Карла Бруни, Синди Крауфорд, Клаудия Шифър и Хелена Кристенсен се появяват в характерни златни верижки за мизансцен, който олицетворява способността на Донатела да съчетава сексуалността със саморешаването. Както тя казва: "Искам да проектирам дрехи, които казват "това е женско облекло". Жените са силни и сексуалността не трябва да противоречи на властта. Мога да бъда по-могъща от теб като жена и да запазя това, което харесвам. Не е нужно да променям себе си, за да стигна до вас, да говоря с вас или да бъда подходящ. Това е, което казвам.
Освен че непрекъснато доставя едни от най-добрите дрехи в бизнеса, Versace също се радва на голямо приятелство и лоялност. За Елтън Джон, който допринася за нейното възстановяване от пристрастяването, тя веднъж казва: "Елтън държи ръката ми. Той винаги ме е защитавал и се е грижил за мен и аз обичам това в него." Говорейки в последната история на корицата на Vogue, Джиджи Хадид цитира Донатела като един от най-ранните си шампиони. Дженифър Лопес говори за споделянето с Донатела: "Имаме естествена органична връзка, която не е била насилствена. Това е приятелство, което датира от много години." А Ан Хатауей казва за Донатела: "Аз съм голям фен на нейната работа и на всичко, което тя защитава... Знам, че всичко, което прави, има семейството в основата си."
Възходът на Витале до най-добрата творческа работа във Versace е вълнуващ. В ролята си в Miu Miu, под ръководството на Миуча Прада, той помогна за оформянето на имиджа и продукта на къща, която отбеляза ръст от 93 процента през 2024 г. Ако Versace бъде продаден, новите му собственици несъмнено ще се надяват, че той може да внесе своето възраждащо влияние в новия си дом. И все пак фактът, че именно Донатела Версаче му предава факела, прави момента горчив. Има много малко герои в модата, към които думата икона може да се приложи с право. Донатела Версаче обаче без съмнение е една от тях - и нейните постижения на модните подиуми също са емблематични.
Dir.bg
Коментари
Добави коментар