Четирите епизода на британския минисериал "Юношество" превзеха културния разговор като буря, оглавявайки класацията на стриймъра с отчетени 24,3 милиона гледания през първите четири дни след излъчването си и предизвиквайки огромен интерес към неговия звезден и донякъде непознат актьорски състав.

В "Юношество" участва Оуен Купър, който няма предишни актьорски заслуги, в ролята на Джейми Милър, 13-годишен тийнейджър, който е арестуван по подозрение в убийство, след като една от съученичките му е открита смъртоносно намушкана. В ролята на родителите му влизат Стивън Греъм, който е и изпълнителен продуцент на хитовата поредица, и Кристин Тремарко, пише CNN.

Това, което се развива пред очите на зрителите, е по-скоро като сценична пиеса, което има логика, тъй като един от изпълнителните продуценти, Джак Торн, е автор на пиесата "Хари Потър и прокълнатото дете", която се развива в същия свят като популярната филмова поредица.

Ако при други трилъри гледаемостта им зависи от лудите обрати и напрегнати моменти, които се развиват в тях, "Юношество" буквално хваща зрителя за гърлото с откровеността и едновременно с простотата на разказа си.

Цял епизод е разговор между Джейми и детски психолог, който е натоварен да отговори на това, което детективите и родителите му не са успели - защо? Резултатът е 52-минутен телевизионен епизод, който е еквивалентен на това да държите 20-килограмова тухла над главата си за един час - мускулите ви треперят, потите се и накрая сте изтощени.

За родителите най-вероятно е най-трудно да гледат този сериал. Защото ако някои от тях са родени от родители от поколението "Това никога няма да се случи на моето дете", "Юношеството" експлоатира безпокойството на онези, за които "Това може да се случи на моето дете" е повтаряща се мисъл. Ужасът на сериала е, че това е история за проблемите, които лесно се пренебрегват, докато не узреят напълно.

Първоначалната идея в сериала се заражда в съзнанието на звездата Стивън Греъм след вълна от тежки насилствени престъпления, за които той разбира от медиите. През 2021 г. 12-годишната Ава Уайт е смъртоносно намушкана от 14-годишно момче в родния град на Греъм Ливърпул. През 2023 г. 15-годишната Елиан Андам е нападната с кухненски нож от 17-годишния Хасан Сентаму пред търговски център Кройдън.

"Наистина ме удари в сърце", казва Греъм на премиерата на поредицата. "Просто си помислих: "Какво се случва? Как стигнахме до това? Какво се случва с нашето общество?" Актьорът привличае своя обичаен сътрудник, сценариста Джак Торн, за да създадат тежка драма, разглеждаща въпроса защо момчетата извършват такива екстремни действия срещу момичета.

На улично ниво става въпрос за престъпление с нож. През последното десетилетие броят на тийнейджърите във Великобритания, убити с нож или остър предмет, се е увеличил с 240%. На културно ниво става дума за кибертормоза, зловредното влияние на социалните медии и непостижимия натиск, пред който са изправени момчетата във Великобритания днес. Мъжка ярост, токсична мъжественост, онлайн женомразство. Това не е просто твърде правдоподобна измислица. Това е неизбежен факт.

Като бащата на момчето, Еди, зает водопроводчик, Стивън Греъм в началото е шокиран. Той е склонен да повярва на твърденията на сина си за невинност, както всеки родител на негово място. Това е, докато не бива ударен от смразяващи кадри на неистовото многократно намушкване, което синът му отправя към съученичката си.

Демонстрирайки майсторска актьорска игра, Греъм оставя място на колегите си да блеснат. Ашли Уолтърс постига уникален обрат в кариерата си като водещ следовател Люк Баскомб. Той обмисля да се откаже от актьорството, за да застане зад камерата, но "Юношество" променя решението му, най-вече защото резонира лично с мъжа, който в собствените си тийнейджърски години е осъден на 18 месеца затвор за притежание на оръжие. Признава, че е "плакал през повечето нощи", докато учил сценария, пише Viriety.

Ерин Дохърти се включва за ожесточена директна битка в ролята на клиничния психолог Брайони. Кристин Тремарко е сърцераздирателна във финала като майката на Джейми, Манда. И тогава идват децата. Невероятният Оуен Купър, за когото това е актьорският дебют на 15-годишното момиче, е феноменален като Джейми. Той преминава от симпатично към уплашено, изгубено малко момче до ядосан млад мъж, често в рамките на секунди, доказвайки се като безспорен талант. Фатима Боянг е трогателно сурова като опечалената най-добра приятелка на Кейти, Джейд. Амели Пийз е превъзходна в ролята на по-голямата сестра на Джейми Лиза, чиято скромна мъдрост се превръща в лепилото, което държи заедно разпокъсаното й семейство.

"Юношеството" събира отново Греъм с режисьора на "Точка на кипене" Филип Барантини, който очевидно е вманиачен по one shot заснемането. Всеки епизод на драматичната поредица е заснет в един и същ безпроблемен стил, без нито един монтаж. Това не е само зашеметяващо техническо постижение - как точно преминава от кадър на мостов кран до близък план в лицето ви, от коридор до интериор на кола, за да паркирате, но придава потапяща, непоколебима непосредственост на процеса. Камерата никога не напуска действието. Нито ние можем. Това не е крещящ трик, а начин за нагнетяване на напрежението в реално време.

"Юношеството" разкрива как един външно нормален, но вътрешно самоомразен и податлив младеж може да бъде радикализиран, без никой да забележи. Родителите му си спомнят как Джейми се прибира от училище, тръгва право нагоре, затръшва вратата на спалнята си и прекарва часове пред компютъра си. Мислят, че в пределите на стаята си той е в безопасност, но грешат.

Родителите полагат усилия да научат децата си как да пресичат пътища и да не говорят с непознати, но рядко ги учат как да навигират в интернет. Често има очевидна пропаст между блажено невежата представа на родителите за живота на децата им и истината за това, което те правят, особено онлайн. Мислят, че децата им играят Roblox, но всъщност са в Reddit. Смятат, че си пишат домашни или невинно изпращат съобщения на приятели, а те гледат порнография или, както лаконично се споменава в сериала, "онази глупост на Андрю Тейт".

Състоянието на Джейми се превръща в трогателно изследване на кошмарното влияние на така наречената маносфера - този пагубен онлайн свят на "червени хапчета", "групи за истина" и правилото 80-20 (което предполага, че 80% от жените са привлечени от 20% от мъжете). Това е сенчеста сфера, населена от алфи, "инсели", MRA (активисти за правата на мъжете) и PUA (пикап артисти), чието крехко его се превръща в озаглавена ярост.

Четвъртият и последен епизод е мястото, където превъзходният Греъм превръща зрителите в развалини. Еди се превръща от запалима топка от гняв в издълбана обвивка от мъка, вина и съжаление. Кулминационната сцена, в която той през сълзи прибира плюшеното мече от детството на Джейми в леглото си и му се извинява ("Съжалявам, синко, трябваше да се справя по-добре") е опустошителна.

Както свидетелстват единодушните хвалебствени отзиви, "Юношество" е най-добрата драма за 2025 г. досега. Това е предупредителна история за това как да извадите тийнейджърите от екраните и да се ангажирате да ги върнете отново в реалния живот. Напомняне, че човешкият контакт и времето със семейството може да помогне за спасяването им. Призив за подкрепа, разговор и изслушване, за да не пропаднат през пукнатините и да изчезнат в дигиталната заешка дупка. Ще започне разговори, които отчаяно трябва да бъдат водени.

Със своята убийствена комбинация от артистична виртуозност, изумителни изпълнения и инстинктивна сила, "Юношество" е вой на отчаяние и призив за действие. Ще резонира сред проблемните тийнейджъри, ще ужаси родителите им и ще се задържи сред зрителите. Въпросите, които поставя, са спешни и жизненоважни. Предоставяне на отговори? Е, това е трудната част. Но от нас зависи да разрешим този неотложен проблем, преди още много хора да умрат.

Дир.бг