Нов предмет "Добродетели и религии" в училище предвиждат промени в Закона за предучилищното и училищното образование, обяви просветният министър Красимир Вълчев пред Синдиката на българските учители към КНСБ.

Планира се предметът да се изучава още от 1-ви клас, но без по него да се пишат оценки.

На 24 април предстои дискусия какво точно да включва дисциплината, а промените в закона ще бъдат предложени за обществено обсъждане през май.

"Най-вероятно със закона за училищното и предучилищното образование ще предложим този предмет да бъде включен в задължителния учебен план, но не точно с тази концепция, която е в момента с избираемите и факултативни часове. Ние ще предложим да бъде подчинен във формирането и изграждането на добродетели у децата. Тоест във възпитателната функция - в това да ги направим по-добри хора", обясни Красимир Вълчев, цитиран от bTV.

Въвеждането на задължително обучение по религия не означава, че часовете ще започват с молитва, заяви президентът на КНСБ Пламен Димитров.

"Да не се изкривяват нещата. Темата всъщност е далеч по-сериозна. Макар че болшинството от българите са на такова мнение и ние имаме такова мнение, сме готови да чуем всякакви други мнения на тази част от българите, която смята, че има някакви проблеми. Има различни начини, различни нюанси, по които може да бъде въведено", каза Димитров, цитиран от БНР.

Един от нюансите е, че учениците ще имат възможност да избират между програми с и без елементи на религиозно образование, обясни министърът на образованието Красимир Вълчев.

"Не мисля, че по някакъв начин противоречи на целите на образователната система. Нима това ще им попречи на образователната функция или на познавателната функция. Цялата българска и европейска култура, малко или повече е продукт на християнската цивилизация", отбеляза министър Вълчев.

Председателката на училищния синдикат Янка Такева наблегна на един от резултатите от наскоро проведено социологическо проучване, че като най-върхова ценност за днешните ученици е материалното благосъстояние. Затова и Синдикатът на българските учители подкрепя идеята на образователното министерство да се въведе предмета "Добродетели и религии". "Да развият добродетелни качества като взаимопомощ, състрадание, човеколюбие", посочи Такева, цитирана от БНР.

Училището ще ограмотява учениците не за да принуждава децата да следват определена религия, а да познават определени религиозни и нравствени ценности, както и културният принос на религията във формирането на нашето общество и държава, заяви д-р Десислава Панайотова от Светия Синод на БПЦ.

"Децата ни да разберат, че те са носители на велика култура, на велика история и дай Боже - на велико бъдеще. Това зависи от всички нас - от образователната система, от държавата, от църквата и от българското семейство", каза Панайотова.

Проучване на агенция "Тренд" проведено в средата на март, показа, че 60% от българите подкрепят изучаването на религия в училище.

Дир.бг