Средно училище „Йоан Екзарх Български“ - Шумен бе домакин на обмяна на иновативни практики по Национална програма „Иновации в действие“ – Модул 1,2: „Мобилност за популяризиране и мултиплициране на добри иновации между училищата и форуми за иновации в образованието“. Дейностите по проекта на шуменското училище – „Мостове към утрешния ден. Знание без граници“ – се проведоха в периода 20-22 март т.г. и в тях се включиха партньорите по програмата: Частна профилирана гимназия „Антоан дьо Сент Екзюпери“, гр. Варна; Начално училище „Илия Рашков Блъсков“, гр. Шумен; Средно училище „Димитър Маринов“ гр. Лом.
В първия ден бе мониторинга от РУО – Шумен, като на събитията присъстваха Димитричка Пенева – старши експерт по математика, Росица Стойкова- старши експерт по анализ на информацията и Светомир Денев - старши експерт по информационно осигуряване.
Споделянето на иновациите се осъществи в STEM център „Утреландия“, изграден по НП „Изграждане на училищна STEM среда“ и STEM център „Утреландия – 2“, изграден по инвестиционен проект C1.I1 „STEM центрове и иновации в образованието“ по Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България и финансиран по механизма за възстановяване и устойчивост BG-RRP-0.015 „Училищна STEM среда“ на Министерството на образованието и науката.
Екипите от партниращите училища наблюдаваха интердисциплинарен урок с учениците от VII г иновативен клас на тема: „Българският град на бъдещето“. С помощта на своите учители учениците успяха да интегрират знания по различни учебни предмети: български език и литература, география и икономика, история и цивилизации, английски език, химия и опазване на околната среда. Прочетоха своите съчинения по темата как би изглеждало училището на бъдещето и разсъждаваха над тях. Представиха изработените от тях дигитални карти на града на бъдещето с различни и интересни архитектурни решения. Направиха презентации за институции и сгради – музеи, Народно събрание, бизнес сгради, жилищни сгради, читалище, библиотека и ресторант. С помощта на изкуствения интелект, създадоха песен, посветена на училището на бъдещето и проекти на тема: „Българското училище на бъдещето". Представиха проекти за филтриране с три слоя на отпадъчна вода с миризма. А знанията по математика им помогнаха да се справят със задачи за енергийната ефективност на града на бъдещето. Учениците баха разделени на три екипа, които си партнираха успешно с гостите от другите училища. Интердисциплинарният урок бе нагледна демонстрация на възможностите, които предлагат междупредметните връзки в образователния процес за развитие на широк спектър от умения, като критично мислене, работа в екип и ефективно използване на дигиталните технологии.
В STEM център „Утреландия“ четвъртокласниците участваха в интердисциплинарен урок на тема „Мисия: Нов дом на Марс“. Подкрепени от своите учители, учениците използваха знанията си по математика, български език и литература, човекът и природата, музика и технологии, за да разработят креативни идеи за бъдещ живот на Червената планета. Този урок насърчи учениците да не спират да търсят и мечтаят за нови светове, но и да растат, изпълнени с благодарност и грижа към природата и нашия общ дом – планетата Земя.
Вторият ден от програмата продължи с интердисциплинарен STEAM урок, проведен в STEM център „Утреландия -2“, зала „English DigGate“, с учениците от VIII б иновативен клас с интензивно изучаване на английски език.
В рамките на 60 минути младите изследователи влязоха в ролята на основатели на Международен виртуален интерактивен музей „Чудесата на Древния свят“. Разпределени в седем групи, проучиха и представиха всяко от Седемте чудеса чрез работа по английски език, български език и литература, математика и информационни технологии.
Изгледаха 3D анимация и попълниха работни листове на английски език, след което систематизираха попълнената информация и я представиха пред аудиторията. Редактираха глаголни форми в текста според граматическите категории време, вид и залог на глагола. Пресметнаха параметри на пирамида и представиха 3D макет, създаден с 3D принтер.
Компетентностите, придобити по информационни технологии, музика и физическо възпитание, им позволиха да представят един от продуктите на класа – видео, което показва как работят по темата „Седемте чудеса на Древния свят“. Фоновата музика във видеото, създадена с помощта на изкуствен интелект чрез приложението SUNO и обработена с CapCut, бе инспирирано от Седемте чудеса на Древния свят. Осмокласниците демонстрираха отлични презентационни умения и такива за работа с образователния презентационен софтуер mozaBook чрез създаването на дигитален информационен панел за всяко от Чудесата. За да направят урока още по-вълнуващ, учениците използваха различни работни интерактивни умения, дигитални технологии и интерактивни образователни приложения:
- Quiver – оживяване на Древността: учениците оцветиха изображения, свързани със Седемте чудеса, и използваха приложението Quiver за добавена реалност. Благодарение на него техните рисунки „оживяха“, превръщайки се в 3D модели, които можеше да бъдат разгледани от всички ъгли.
- Пъзели със Седемте чудеса на Съвременния свят: освен древните чудеса, учениците се запознаха и със Седемте чудеса на Съвременния свят, като всяка група сглоби 3D пъзел, символизиращ едно от тях. Така те направиха паралел между архитектурните достижения на различните епохи.
- VR преживяване с mozaik3D: едно от най-вълнуващите преживявания беше виртуалната разходка из Акропола в Атина чрез VR очила и mozaBook. Учениците се потопиха в атмосферата на Древна Гърция, разглеждайки отблизо забележителостта и усещайки реализма на дигитално възстановената среда.
„Чрез работата си по този проект учениците не само задълбочиха познанията си по отделните учебни дисциплини, но и развиха ключови умения – работа в екип, дигитална грамотност, критическо мислене и креативност“, коментира Лина Янбастиева-Петрова, класен ръководител и учител по английски език. Колегите ѝ Мирослава Спасова (БЕЛ) и Марко Колев (математика и ИТ) подчертаха важността на интегрираното обучение, което прави знанията приложими и практически ориентирани. С тази иновативна практика СУ „Йоан Екзарх Български“ за пореден път доказа, че умело съчетава класическото образование с модерните технологии, вдъхновявайки учениците да учат по интерактивен и ангажиращ начин.
Учениците от V а иновативен клас участваха в интердисциплинарен STEM урок „Аn adventure in London“ /„Приключение в Лондон“/. Петокласниците организираха своето пътешествие сами – определиха географските координати на Лондон, изработиха туристически брошури на английски език, „купиха“ самолетни билети, билети за посещение на Биг Бен, и разбира се, сувенири за спомен. Темата бе практически насочена и увлекателна, предложи на учениците математически и езикови предизвикателства на интерактивната дъска, използвайки дигиталните ресурси и инструменти на mozaBook, Quizizz и Mentimeter. Интердисциплинарният съвместен урок презентира уменията на учениците да работят успешно в екипи, да боравят с дигитални ресурси, правилно да се ориентират в поставените образователни задачи.
Изградената образователна среда в Средно училище „Йоан Екзарх Български“ – Шумен по НП „Изграждане на училищна STEM среда“ и по механизма за възстановяване и устойчивост BG-RRP-0.015 „Училищна STEM среда“ на Министерството на образованието и науката дава възможност за нови иновативни подходи, които провокират учениците да се справят успешно с предизвикателства, които стимулират креативността и логическото мислене и желанието им да надграждат знанията и уменията си, необходими за успешна реализация в живота.
Платена публикация