Близо половината от децата и 77% от тийнейджърите споделят, че са попадали на смущаващо съдържание в интернет, сочи скорошно проучване на Yettel
Ако все още не сте гледали минисериала „Adolescence“ („Юношество“), със сигурност сте попадали на мнения и коментари в социалните медии, които обсъждат една от най-наболелите теми днес – децата и техния живот в паралелна дигитална реалност, която често остава непозната територия за възрастните.
Историята проследява живота на 13-годишен тийнейджър, който изглежда добре адаптиран в своето семейство, но онлайн светът го поставя пред предизвикателства, за които не е подготвен. Един от най-силните моменти в сериала е разговорът между родителите му, когато бащата задава въпроса: „Как го създадохме такъв?“, а майката отговаря – „Така, както сме създали и дъщеря си. С любов.“.
Това напомня, че дори в любящи семейства, децата могат да се изгубят в дигиталния свят, ако не бъдат насочвани правилно. Сериалът поставя болезнено актуален въпрос: Как да защитим децата си в свят, в който дигиталното общуване се случва паралелно с реалния живот и често дори го замества?
Какво разкрива скорошно проучване за дигиталния живот на децата у нас?
Въпросите, които сериалът засяга, отразяват реални тревоги на родители по цял свят, включително и у нас. Каква е картината в България?
Скорошното проучване на Yettel показва, че все повече деца и тийнейджъри се сблъскват с неподходящо съдържание онлайн. Почти половината от децата (45%) и 77% от тийнейджърите споделят, че са попадали на смущаващи материали – най-често като сцени на агресия и насилие, обиди и негативни коментари. Това, което децата виждат онлайн, не е просто съдържание – то формира нагласи, поведение и може да има директни последици върху психиката им. Промяна има и в честотата спрямо данните от миналогодишното проучване. Почти 1/3 от тийнейджърите виждат подобно съдържание няколко пъти месечно, докато година по-рано делът им е бил 24%, а каналите по които достигат до тях обикновено са платформи за споделяне на видеосъдържание и социални медии.
Онлайн тормозът е друго сериозно предизвикателство в живота на невръстните интернет потребители. Справката на Yettel сочи, че 12% от децата и 23% от тийнейджърите у нас вече са били жертва, в повечето случаи под формата на обиди, подигравки, както и разпространяване на невярна информация или снимки без позволение.
В реакциите им обаче се вижда положителна тенденция – все повече са склонни да докладват профилите, които ги притесняват. Знак, че информираността им се повишава и действат по-уверено в подобни ситуации. В отговорите на тийнейджърите дори присъства промяна на настройките на профила като метод за защита. От друга страна, по-малките деца по-често търсят помощ и подкрепа, ако се озоват в такива случаи. Някои дори изпитват вина или признават, че не знаят как трябва да реагират.
Децата и тийнейджърите успяват да определят какво не е подходящо да се публикува онлайн, сочат данните от проучването. В топ 5 на спонтанните им отговори се нареждат голота, лични снимки, обиди, агресия и лични данни. И двете групи изразяват готовност да учат още за безопасността си в интернет, като над 70% искат да получават нови знания по темата от родителите си, а на второ място се нареждат учителите. Това подчертава важната им роля в разговора за дигиталната сигурност за младото поколение.
Подкрепа за възрастните
За да подкрепи семействата в предизвикателствата на дигиталния свят, вече 18 години Yettel развива програмата си „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения“. Тя е насочена към деца, родители и учители и има за цел да изгражда осъзнато и отговорно поведение онлайн.
Една от водещите ѝ инициативи – „Дигитално родителство“ – предлага практически съвети, ресурси и срещи, които помагат на родителите да разберат по-добре света на децата в интернет. През 2024 г. над 700 родители участваха в обучения с експертите от Националния център за безопасен интернет (Safenet).
Само за последната година програмата е достигнала до над 58 000 деца и младежи с темите за онлайн безопасност. Още 24 000 души – включително ученици от 7 до 18 години, родители и учители – са подобрили дигиталните си умения чрез участието си в инициативите на Yettel.
В партньорство със Safenet са създадени безплатни уроци за учителите, достъпни в платформата iZZI на издателство „Клет България“. А в образователната кампания Digital Scouts темата за онлайн безопасността оживява под формата на игра, в която се включват инфлуенсъри и създатели на съдържание, популярни сред децата и тийнейджърите. Последното издание на кампанията провокира децата с куизове, свързани с неподходящото съдържание, дигиталния отпечатък, фишинга и гейминг културата.
Съдържание на Yettel